אני חי, משמע אני לומד – החיים הם למידה. חלק א'

למידה הינה התהליך שיוצר את התודעה שלנו ולכן את הצלחתנו בחיים 

הזכרון הדביק

שמי יגאל וגובהי 1.87 מטר. נסו כעת לשכוח את המידע הזה.

אינכם יכולים, כי הנתונים יגאל ו1.87 מטר בגובה, "נצרבו" במוחכם, מבלי שיכולתם להתנגד לכך. כרגע אם אשאל מה הגובה שלי, כולכם תזכרו שהוא 1.87 מטר.

נכון, לאחר תקופה קצרה אתם תשכחו זאת. אבל יכול להיות שתרצו לזכור זאת, או אולי תהיו חייבים לחזור ולשמוע זאת, מספיק פעמים, לאורך תקופת זמן. במקרה כזה, נתון זה, יהפוך לחלק מהידע שלכם, כאילו ומשהו הדביק זאת אל תוך המוח שלנו. תבנית הידע שתיווצר, תהיה כזו. בכל פעם שתשמעו את שמי, תזכרו שגובהי הוא 1.87 מטר. אני מזמין אתכם לשקול שאפשר לראות זאת כרפלקס נרכש. שומעים יגאל, זוכרים 1.87 מטר.

באותה הצורה אם תשמעו מספיק פעמים ש2 כפול 2 שווים ל 4, או שמדינת ישראל הוקמה ב1948 / שהירח מקיף את כדור הארץ ושהעולם הוא כדור ולא צלחת, זה יידבק במוחכם, באופן קבוע, כתבניות ידע שהיא רפלקס תודעתי. רפלקס משמעותו, שאין לכם היכולת להחליט אם אתם רוצים לקלוט זאת ומבלי שתצטרכו "לעשות משהו" כדי שזה יקרה. די בכך שתקלטו את המידע בחושיכם. המידע "יידבק" ותיווצר תבנית שנוצרה בצורה אוטומטית ובלתי נשלטת לחלוטין. זוכרים מה הגובה שלי? נכון, 1.87 מטר. עכשו זה עוד יותר קשה לשכוח.

באותה הצורה יידבקו במוחכם כרפלקסים של ידע, גם התנהגויות נדרשות אחרות. שמירה על החוק, משמעת עצמית, תקשורת, מנהיגות ואפילו פיתוח האינטליגנציה שלכם, הן דוגמא לכמה. . תבניות ידע אלו, הן "תסריטים" קבועים שבהם מופיעה צורת התנהגות מסוימת, שתופעל כרפלקס שכבר נרכש.

האבחנה היא שידע הוא תבנית רפלקסיבית, שנוצרה כתוצאה מתגובה לגירוי שהוא המידע. מידע דורש למידה, כדי להפכו לידע.
אצטט את פרופ' שי שלו שוורץ, סגן נשיא חטיבת הטכנולוגיה בחברת מובילאיי ומומחה לתחום הלמידה העמוקה מהפקולטה למדעי המחשב באוניברסיטה העברית, אדם שמבין רבות בלמידה -  "למידה היא משהו בלתי רצוני, שאנחנו בני האדם, עושים כל הזמן. אנו משתמשים במידע שאנחנו קולטים, כדי ליצר ידע"

כיצד נוצר הרפלקס התודעתי וכיצד הוא מנהל אותנו?

השלב הראשון בתהליך, הוא כאשר הגירוי, שיצר במקור את הרפלקס התודעתי, ייקלט במרכז תשומת הלב שלנו, הפוקוס.

הפוקוס הוא ריכוז של עיצבי חישה, שמנטר את המציאות מסביב, כדי לזהות אירועים שעלולים לסכן אותנו. האנאלוגיה לתהליך זה הוא מסך הרדאר, הסורק את הסביבה ומזהה סכנות. כאשר גירוי כלשהו, העלול לרמז על סכנה נקלט במוחנו. מופעל הרפלקס התודעתי שכבר הגן עלינו, כאשר אותו גירוי נקלט בעבר.

אם אין לנו רפלקס שיכול לפתור את הבעיה, נוצר פער, כלומר מרווח בין הקיים לנדרש. למשל, הילד אינו יודע כמה זה 2 X 2. הפער הזה גורם להפעלה של הדיסוננס. הדיסוננס הוא המנגנון שמופעל כשיש פער ומתחיל תהליך של למידה. כדי לפתור את הדיסוננס, חייבות להתממש שתי דרישות בסיסיות:

·      המורה יאמר שהתוצאה היא 4 ויחזור על כך מספר פעמים.

·      הילד יפתור בעצמו את השאלה ויקבל משוב חיובי.

כאשר שתי הדרישות האלו מתמלאות, הידע הזה "יידבק" ותיוותר התבנית הרפלקסיבית שהתכולה שלה היא 2X2=4.  

כאשר התבנית נוצרת ומקבלת משוב חיובי, הדיסוננס נפתר, הפער נסגר ותהליך הלמידה הושלם. יש לנו רפלקס תודעתי שהתכולה שלו היא 2X2=4.  כך לאורך כל החיים, בכל פעם שנותר פער, בלימודים ו/או בחיים, הדיסוננס שיופעל, יאתחל את תהליך הלמידה והתודעה שלו תועשר בידע נוסף.

לאחר שנוצר הרפלקס התודעתי, הרי שבכל פעם שבו ייקלט אותו הגירוי שיצר את הרפלקס התודעתי, הרפלקס יופעל במדויק. הפעם לא ייווצר דיסוננס, אלא התשובה, כלומר הפתרון, תופעל ללא בזבוז זמן.

כך משמרים הישרדות בעולם הידע. תשובה מוכנה מראש עדיפה על הצורך לעבד מידע בזמן אמיתי.

למשל, אור אדום ברמזור הוא גירוי. הופעתו תגרום לאזרחים שומרי חוק, להפעיל את הבלמים ברכב. כמובן שאם איננו  אזרחים שומרי חוק, הרי שלא בהכרח נעצור. שוב עניין של תבנית התנהגות.

הגישה של אסטרטגיות למידה מניחה שהתסריטים הקבועים, הצרובים בתוך תבניות הידע, מהווים את "מערכת ההפעלה" שלנו, שאנו קוראים לה תודעה.

הדרך בה נוצרת התודעה במוחנו, כלומר בניית דפוסי הידע אל תוך תבניות המוח / הרפלקסים התודעתיים, היא תהליך הלמידה שאנו חווים לאורך כל חיינו. אנו לומדים בצורה אוטומטית מינקות ועד למותנו והתודעה שלנו משתנה בהתאם.  

למידה היא התהליך ששומר אותנו "מתאימים" לסביבה, בכל מצב.

נולדנו עם היכולות הפיזיולוגיות והמראה החיצוני, כפי שהתוותה האבולוציה הפיזיולוגית. התסריט המדויק לכך נמצא בגנים של הורינו שהועברו אלינו ועיצבו אותנו.

אבולוציה מוגדרת כ"הישרדות המתאימים". לא מדובר בחזקים ולא יפים ולא בגבוהים או בנמוכים. עוצמתה של האבולוציה ההיא בתהליך של הברירה הטבעית, שמתאימה את האדם, לסביבתו הטבעית.

כתוצר של האבולוציה, היינו "המתאימים" ביותר מבחינה פיזיולוגית מאחר והתורשה העניקה לנו את הגנטיקה המתאימה ביותר להצלחה בחיים הפיזיולוגיים.

מצד שני, צריך לזכור שההתאמה האבולוציונית, תקפה רק לחיים כפי שהיו בעבר וקבעו את המטען הגנטי שהורינו הורישו לנו. מטען גנטי זה חודד ושופר לכדי גאונות, במשך אלפי הדורות של התפתחות האדם.

הידע הפיזיולוגי נשמר במאגר מידע מתוחכם, שנקרא DNA. כל פרט במבנה ובצורה שלנו, נקבעו מראש במתאר של DNA  ייחודי לנו, מתוך אין ספור אפשרויות שונות. אפשר להגדיר את הDNA, כמערכת הפעלה פיזיולוגית. זו מערכת שקובעת בצורה בלתי ניתנת לשינוי (דטרמיניסטית), את הפיזיולוגיה. מדובר ב"מערכת הפעלה" ייחודית לכל אחד מאיתנו, שמביאה לידי ביטוי, את היתרונות הפיזיולוגיים שהתורשה מעניקה לנו. המונח דטרמיניסטי מציין שהתוצאה אינה תלויה בנו, אלא מוכתבת מבחוץ. במילים אחרות, הDNA הוא "רק" אוסף של רפלקסים פיזיולוגיים, כמו למשל התגובה של הרגל, למכה שהרופא מכה עם הפטיש, על פיקת הברך, או הושטת ידיים קדימה במקרה של נפילה, או עיניים כחולות, גובה וצבע השיער. אם אנו מבינים שהDNA  מכיל את כל התסריטים שיקבעו כל פריט בפיזיולוגיה שלנו. הרי המשתמע מכך הוא שהפיזיולוגיה שלנו קבועה ובלתי ניתנת לשינוי מכוון.

חדי התפיסה והעין, יבחינו שהרפלקסים הפיזיולוגיים, אינם יכולים להספיק. המפרט השרירותי והייחודי של הDNA, אינו משתנה לאחר החיבור בין הביצית לזרע. כאן נמצאת החולשה של הDNA, כי מדובר בידע ישן שמאבד את העדכנות שלו באופן מהיר, בעולם משתנה. התוצאה היא שההתאמה הפיזיולוגית לחיים בעתיד, מוגבלת ביותר.

אם לא היה חל שום שינוי בסביבה שבה חיינו ולכל אורך חיינו, כנראה שהידע השמור בDNA , היה מספיק לנו כדי לשרוד לאורך החיים. אבל העולם הוא סביבה משתנה במהירות. ככל שהאדם התפתח יותר, השינויים שהוא גרם להם הפכו מהירים יותר ויותר והידע שבDNA, כבר לא הספיק, כדי לשרוד.

ברמה הפיזיולוגית, נולדנו כתינוקות חסרי כל יכולת שרידות עצמית. בשלב הראשון היינו תלויים בהורינו לחלוטין, תוך שהם לימדו אותנו, את כללי ההתנהגות הבסיסיים, שהיו מתאימים למצבנו. ככל שהתבגרנו, חווינו שינויים פיזיולוגיים שנאלצנו להתמודד איתם, כמו גם שינויים סביבתיים כמו למשל מיחשוב, תחבורה, תקשורת וכו' שהיינו חייבים להתאים את עצמנו אליהם. הידע שב DNA, כבר לא היה רלוונטי ולכן היינו אמורים להיות חשופים לסכנות קיומיות.  בפועל זה לא קרה. בני אדם חיים עשרות שנים ומתאימים את עצמם לאתמול המעודכן ולא נשארים "תקועים" רק בידע של ה DNA.

המשמעות של אמירה זו היא שההישרדות האבולוציונית, יצרה מנגנון אבולוציוני נוסף, שמבצע את ההתאמה שלנו מבחינת גיל, סביבה פיזית, מצבים גיאופוליטיים וכו', לסביבה המשתנה. פתרון זה מאפשר להתקיים ולשרוד עוד עשרות שנים, בעולם משתנה, מבלי שהפיזיולוגיה תשתנה וכך נמשיך להיות מוגנים כראוי. נוצרה האבולוציה ההמשכית לאבולוציה הפיזיולוגית, היא האבולוציה של הידע, או כמו שאנו מכירים כ"מנגנון הלמידה"



למידה היא תהליך הבנייה של "מערכת ההפעלה" שלנו

היינו צריכים משהו מקביל ל"מערכת ההפעלה הפיזיולוגית הקבועה", שיתאים אותנו לכל שלב בחיים. שוב הצליחה האבולוציה לספק את התשובה.

נוצרה במוחנו "מערכת הפעלה מתעדכנת", שנקרא לה "התודעה". התודעה מתאימה את הצרכים ההישרדותיים שלנו, לשלב שבו אנו נמצאים. מערכת זו לומדת התנהגויות, מבטיחה שהן מתאימות לזמן ולמקום ומאכסנת אותן כרפלקסים תודעתיים, בצורה מאובטחת. כך מתרחבת התודעה שלנו והופכת אותנו למתאימים ומסוגלים, בדרגת עצימות עולה.

כאשר נוצר הצורך, התודעה מפעילה את הרפלקסים המתאימים ביותר ללא בזבוז זמן. הרפלקס מופעל אוטומטית, ללא עיכוב ובדיוק כפי שנדרש. העוצמה והגמישות של המוח והדיוק שבפעולות, נובעים מהיכולת האוטומטיות הזו. אם הפעולות לא היו אוטומטיות, הזמן שהיה נדרש לעיבוד הנתונים, היה מותיר אותנו בסכנה.

מערכת ההפעלה המתעדכנת, כלומר התודעה, מאפשרת לנו להתנהל בצורה שונה בכל שלב בחיינו ובסביבות שונות. הדרישות מאיתנו כמבוגרים, גבוהות עשרת מונים ממה שנדרשנו לו כיונקים ואחר כך כילדים. התודעה מכילה את כל הידע שאנו זקוקים לו ומותאמת לכל שלב פיזיולוגי בחיינו.

הלמידה היא התהליך המופלא של האבולוציה השנייה בחיינו, היא האבולוציה של הידע.

למרות השם הדומה, הרי שהמונח מערכת הפעלה, כשמדובר בתודעה, אינו מקביל למערכת ההפעלה של מחשב. ניתן להשוותו דווקא למערכת ההפעלה של מיקרופרוססור, כלומר מעבד אלקטרוני. המעבד מבצע פקודות מוגדרות מראש ובלתי ניתנות לשינוי הנקראות OPCODES – Operation cods. ניתן לראות שה Opcodes, הם למעשה רפלקסים מתוכנתים.

בעולם המעבדים, יש תכניתן שכותב את הפקודות וצורב אל תוך המעבד. זה אינו המצב כשמדובר במוח. את מקום התכניתן, ממלאת האבולוציה של הידע, כלומר הלמידה.  התהליך האבולוציוני של הידע, משתמש בניסוי וטעיה ובמשובים, כדי ליצור את הרפלקסים התודעתיים. רפלקסים אלו מקבילים לOpcodes של עולם המעבדים. הלמידה יוצרת את התבניות הרפלקסיביות שהן המקבילה המוחית, לפקודות הצרובות במעבד. תבניות רפלקסיביות אלו מאפשרות לתודעה להיות מותאמת ולהגיב מיידית, לא רק לגיל והמצב הפיזיולוגי, אלא גם לדרישות הסביבה בה אנו חיים. למשל, ילד צריך להתנהג בהתאם לגילו, אבל גם ללמוד את השפה המקומית, להתאים את עצמו לתנאי האקלים וכו'.

התודעה אם כן, היא האוסף של כל הידע המוכח כמועיל, שצברנו בכל שלב של חיינו, כדי לשרוד. בני אדם נמצאים ברמת מסוגלות שונה לאורך חייהם, מינקות לבגרות. הדרישות משתנות ומתגברות ולכן התודעה חייבת להשתנות בהתאם. תהליך שינוי התודעה הוא תהליך הלמידה, המקבע תסריטים מנטליים חדשים, במקום אלו שכבר אינם מתאימים ואפילו פוגעים בנו. הלמידה היא התהליך האבולוציוני של הידע. 

 כפי שהידע הפיזי של התורשה הפיזיולוגית שמור ב DNA וניתן לבוא לידי ביטוי בצורה שנקבעה מראש, כך התוצרים של אבולוציית הידע, שמורים בצורה פיזית במוח. יחידות האחסון של הידע, הן הסינפסות, שהן צמתים במפגש בין נוירונים במוח. נסו לראותן כסוג של דיסק און קי, המיועד לרפלקס הספציפי. הידע השמור בסינפסות הוא קבוע ודטרמיניסטי, כל עוד הוא לא נמחק או שונה. דטרמיניזם – חיים ללא רצון ובחירה חופשיים. תפיסה זו מנוגדת לתחושה שלנו שאנו "רוצים" ולכן "מחליטים" ואז "פועלים". אני מניח שרוב הקוראים יתנגדו לגישה זו בצורה חזקה ביותר ובכל זאת אני מזמין אתכם לוותר על ההתנגדות, רק עד לסיום הפרק. אחר כך, מן הסתם תוכלו לחזור לתפיסות שמנהלות אתכם.

המונח "דטרמיניזם", מבטא את המהות של תפיסת אסטרטגיות למידה. להבהרה, אדגיש כי אין מדובר בדטרמיניזם דתי או אוניברסלי, אלא בדטרמיניזם אישי, שנובע מכך שאנו מופעלים על ידי רפלקסים ולא בוחרים בהם. המשמעות של דטרמיניזם במקום הזה הוא שאין לנו למעשה רצון חופשי ו/או בחירה לגבי הפעולות שלנו. אפשרויות כאלו היו מסכנות אותנו. הרי במצב של סכנה, אין לנו זמן לעבד מידע, אלא רק לפעול. חישבו על הלוליין שמעופף על הטרפז. האם יש לו את הלוקסוס לחשוב מה לעשות ולהחליט? ברור שלא, כי זה יגרום לנפילתו. דווקא הרפלקסים הנרכשים שלו, שמכסים של מצב אפשרי, מאפשרים לו לבצע את הפעולות המסוכנות בבטיחות. כך זה בכל תחום בחיינו. יש לנו את הידע ולכן אנו מוגנים.

הדטרמיניזם מתייחס לכך שדפוס הפעולה ששמור בסינפסות, יבוצע תמיד באותה הצורה, מבלי שנוכל להשפיע עליו, כל עוד לא יחול שינוי בידע.

אנלוגיה נוספת שאני אוהב להשתמש בה היא שמירת קבצים במחשב. לכל קובץ שם ייחודי לו ולא תתכן כפילות בשמות. אני מזמין אתכם לראות שגם זה סוג של רפלקס. הרי בכל פעם שנלחץ על שם קובץ, יפתח אותו הקובץ ולא משנה כמה פעמים נחזור על הפעולה. עכשו תארו לעצמכם אם לחיצה על שם הקובץ, היתה מפעילה מערכת של חישוב וחיפוש, שאתם הייתם צריכים לנהל. מן הסתם עד שהייתם פותחים את הקובץ הנכון, הוא כבר לא היה רלוונטי. גם כאן, זהו מבנה דטרמיניסטי, שמאפשר לנו לפעול במלוא היעילות.

זוכרים מה הגובה שלי? נכון, 1.87 מטר. את זה כבר ייקח לכם זמן רב לשכוח, כי התבנית הרפלקסיבית הספציפית הזו עברה חיזוק באמצעות החזרה על המידע. כך נראה תהליך הלמידה.


האם אנו כורים לעצמנו קבר, באמצעות פיתוח בינה מלאכותית?
מאת יגאל אפרתי 11 ביוני 2024
כולם רצים לפתח בינה מלאכותית חזקה וחכמה יותר. אבל ישנה נקודה בזמן שנקראת סינגולריות, שבה הכל יכול להתהפך על המין האנושי.
בני אדם, בעלי רצון חופשי, או רובוטים?
מאת יגאל אפרתי 10 ביוני 2024
אנחנו חושבים שאנו בוחרים ומחליטים כרצוננו. האומנם? האם באמת יש בנו משהו מעבר לרובוטים מתוחכמים? התשובה תפתיע אתכם.
מאת יגאל אפרתי 10 ביוני 2024
לאורך ההיסטוריה של חקר המוח והתודעה, שאלת קיומו של "רצון חופשי" הטרידה הוגים רבים. האם בני אדם הם יצורים אוטונומיים, הבוחרים את מעשיהם מתוך חופש רצון, או שמא התנהגותם נשלטת על ידי גורמים סיבתיים שמעבר לשליטתם? בעוד שהפילוסופיה והדת התלבטו במשמעויות המוסריות של הדילמה, מדעי העצב והפסיכולוגיה חשפו עדויות הולכות ומצטברות לטובת הגישה הדטרמיניסטית. יתרה מכך, מחקרים מרתקים במהלך המאה ה-20 הראו כי דטרמיניזם עצבי אינו רק עובדה ביולוגית, אלא גם תנאי הכרחי להישרדות ולהתפתחות של המין האנושי. אחד החוקרים הראשונים שהציעו מודל מפורט לאופן בו המוח לומד ומארגן התנהגות היה דונלד הב. בספרו פורץ הדרך "ארגון ההתנהגות" (1949), הב ניסח את עקרון הטרנזיטיביות העצבית, הידוע גם כ"חוק הב". לפי עיקרון זה, למידה מתרחשת כאשר תאי עצב מופעלים בו-זמנית באופן חוזר ונשנה, מה שגורם לחיזוק הקשרים הסינפטיים ביניהם. ככל שצירוף מסוים של גירויים ותגובות חוזר על עצמו, כך הוא הופך למוטמע ואוטומטי יותר. כפי שהב ניסח זאת: "הכללים המוכרים של שינוי סינפטי יכולים להסביר כיום את קצב ההתפתחות ואת היציבות של מיומנויות וזיכרונות מסוימים, והם קובעים את המגבלה על מה שניתן ללמוד" (Hebb, 1949, p. xix). במילים אחרות, הזיכרון והלמידה הם פועל יוצא של ארגון מבני של המערכת העצבית, המעוצב בהדרגה דרך ניסיון וחזרתיות. תהליך דטרמיניסטי זה הוא שמאפשר לאורגניזמים לרכוש התנהגויות מועילות ולתחזק אותן לאורך זמן, ובכך מגדיל את סיכויי ההישרדות שלהם בסביבה נתונה. דוגמה מאוחרת יותר לחשיבה על הבסיס החישובי של מודעות ואינטליגנציה היא תיאוריית האינטגרציה של המידע (Integrated Information Theory – IIT), שפותחה על ידי ג'וליו טונוני ועמיתיו. טונוני טוען כי המודעות היא תוצר של אינטגרציה מורכבת של מידע ברמת המערכת. ככל שמערכת מסוגלת לשלב מידע ממקורות רבים יותר ובאופן מורכב יותר, כך גדלה רמת המודעות שלה. לפי טונוני, "המודעות של מערכת נוצרת על ידי האינטגרציה הפונקציונלית הפנימית של המערכת, המניבה כמות של מידע משולב, Φ. מידע משולב זה אינו אודות משהו; הוא המודעות של המערכת עצמה" (Tononi, 2004, p. 19). אך מנגנון מתוחכם זה של עיבוד מידע אינו יכול להתקיים ללא ארכיטקטורה עצבית מובנית וחוקיות קפדנית בזרימת האותות העצביים. המודעות, אם כן, צומחת מתוך מארג סיבתי דטרמיניסטי, ולא מתוך איזושהי תכונה מטאפיזית של "רצון חופשי". דווקא יכולת זו של שילוב מידע והפקת משמעות ממנו, שהיא כרוכה בהכרח במנגנונים מוחיים מוגדרים היטב, היא שאִפשרה לבני האדם לפתח חשיבה מורכבת והתנהגות גמישה, ובכך קידמה את ההישרדות וההסתגלות שלנו כמין. תובנה מפתיעה לגבי טבעם של תהליכי עיבוד המידע במוח הגיעה מכיוונו של פרופסור הוראס בארלו. בהשראת רעיונותיו של קלוד שנון על תורת המידע, בארלו הציע בתחילה כי מערכות החישה פועלות על פי עקרונות של דחיסת מידע והפחתת עודפות. לפי גישה זו, מטרתו העיקרית של עיבוד חושי היא לדחוס ולהפשיט את המידע הנקלט, כדי לחסוך במשאבים חישוביים. אולם בשלב מאוחר יותר, בארלו שינה את דעתו. במאמר משנת 2001, הוא טען כי עיקרון "הפחתת העודפות" איבד מקסמו, מפני ש"לא ברור מה המערכת אמורה לעשות עם המידע ששימרה. כעת הוצע תפקיד חיובי יותר למידע זה, מכיוון שניתן להשתמש בו כדי לגלות דברים המתרחשים לעתים קרובות יותר מהמצופה באקראי. 'צירופי מקרים חשודים' אלה הם סימנים פוטנציאליים לדברים ואירועים החשובים להישרדות..." (Barlow, 2001, p. 243). כלומר, מערכות החישה לא רק מנסות לחסוך בעיבוד, אלא גם באופן אקטיבי מחפשות דפוסים בעלי ערך סטטיסטי מיוחד - כאלה שעשויים להעיד על גורמים משמעותיים בסביבה. מעבר זה מדגיש שוב כי המוח אינו מכונה פאסיבית לעיבוד קלט, אלא מערכת דינאמית הבונה מודלים פנימיים של העולם. אך חשוב לשים לב שגם מנגנון סטטיסטי מתוחכם זה פועל על פי חוקיות מתמטית קפדנית ועל בסיס למידה מהתנסות, ולא נשען על בחירה "חופשית". זהו שוב דטרמיניזם עצבי בפעולה, שמעניק לאורגניזם יתרון הסתגלותי. מודל אחר שממחיש את חשיבות הדטרמיניזם להתנהגות אדפטיבית הוא מודל ה"פנדמוניום" של אוליבר סלפרידג'. סלפרידג' דמיין מערכת לזיהוי תבניות המורכבת ממספר רב של יחידות עיבוד פשוטות, שכל אחת מהן מתמחה בזיהוי מאפיין מסוים בקלט. היחידות הללו, שכונו "דמונים", מתחרות זו בזו, כאשר ה"דמון" בעל התגובה החזקה ביותר "זוכה" וקובע את התגובה הסופית של המערכת כולה. בדומה לרעיונות של הב, גם במודל הפנדמוניום מערכת הזיהוי לומדת ומשתפרת בהדרגה דרך משוב מהסביבה, כשחוזק הקשר של כל "דמון" מותאם בהתאם להצלחותיו או לכישלונותיו. ושוב, על אף שמדובר במנגנון כמעט "דמוקרטי" של תחרות והכרעה, התהליך כולו מונחה על ידי אלגוריתם דטרמיניסטי של אופטימיזציה. המודל האלגנטי של סלפרידג' מדגים כיצד "בחירה" יכולה לצמוח ממארג מורכב של יחידות פשוטות הפועלות על פי חוקים, מבלי להידרש לרצון חופשי במובנו המסורתי. ממצאים אלה ורבים אחרים מצביעים על מערכת העצבים כעל מערך דינאמי אך דטרמיניסטי, שפועל על פי עקרונות סיבתיים ולומד מהתנסות על מנת להתאים את עצמו לתנאי הסביבה המשתנים. אבל האם פירוש הדבר שאיננו באמת חופשיים לבחור? האם היותנו נתונים לדטרמיניזם ביולוגי אינה בעצם גזירת גורל מייאשת? ובכן, מבט מעמיק יותר מגלה שההפך הוא הנכון. דווקא הדטרמיניזם העצבי הזה הוא שאִפשר ומאפשר את ההתפתחות וההישרדות של המין האנושי לאורך העידנים. זוהי נקודה שחשוב להדגיש: מנגנונים דטרמיניסטיים של למידה, הסתגלות ורכישת התנהגויות מועילות אינם סוג של "שעבוד", אלא המפתח לחיים משגשגים ומתמשכים. ניקח לדוגמה מצב היפותטי של שני גזעים אנושיים - האחד בעל דחף מולד ואוטומטי לטפל בצאצאים בכל מחיר, והשני שבו ההורות נתונה לשיקול דעת ורצון חופשי. אין ספק שהגזע הראשון, בו התנהגות אימהית מוכתבת על ידי אינסטינקט מוטבע, יהיה בעל סיכויי הישרדות גבוהים בהרבה לאורך זמן. הקידוד הגנטי והעצבי של טיפול הורי הוא שיאפשר לגזע זה לשרוד גם בתנאים מאתגרים ולהעביר את המטען הגנטי שלו הלאה. הדבר נכון גם לגבי תחומים אחרים בחיים. כל מיומנות מורכבת, בין אם זו ציד, איסוף מזון, שימוש בכלים או תקשורת חברתית, דורשת למידה מוקדמת והטמעה עמוקה של דפוסי חשיבה והתנהגות אופטימליים. ללא יכולת כזו לרכוש באופן יעיל ידע והרגלים חיוניים, ולשמר אותם לאורך הדורות, לא היינו מסוגלים להגיע לרמת הסיבוכיות הטכנולוגית והתרבותית שלנו כיום. במובן זה, דטרמיניזם עצבי אינו רק עובדה מדעית, אלא ממש תנאי הכרחי לקיומנו כמין. הוא מהווה את היסוד שעליו נבנית ההסתגלות וההתפתחות המתמשכת שלנו, בתגובה לשינויים סביבתיים. ואכן, ככל שמדעי המוח והתנהגות מתקדמים, כך מתבהר שאפילו תכונות "אנושיות" לכאורה כמו בחירה, העדפה, רגש או מודעות עצמית, מושתתות על מערך מוחי סבוך אך קבוע, שפועל על פי חוקים ביולוגיים. זה לא הופך אותן לפחות "אמיתיות" או בעלות ערך; להיפך, זה מראה כמה מדהימה היכולת שלנו ליצור עולם פנימי עשיר ותחושה של עצמיות, על בסיס תהליכים עצביים דטרמיניסטיים. לסיכום, חקר המוח במאה ה-20 חשף את היסודות הדטרמיניסטיים המונחים ביסוד החשיבה וההתנהגות האנושית. עבודותיהם החלוציות של חוקרים כמו דונלד הב, ג'וליו טונוני, הוראס בארלו ואוליבר סלפרידג' הראו כיצד תהליכים של למידה, עיבוד מידע וקבלת החלטות צומחים ממנגנונים מוחיים מוגדרים, הפועלים על פי חוקיות קפדנית וסיבתיות מובנית. גילויים אלה מאתגרים את התפיסה האינטואיטיבית של "רצון חופשי" כגורם עצמאי ובלתי תלוי המנחה את מעשינו. אולם, בניגוד לדעה הרווחת, דטרמיניזם עצבי אינו גזר דין נוקשה או שלילת חירות הפרט. נהפוך הוא, דווקא קיומם של מנגנונים מוחיים יציבים המסוגלים ללמוד, להסתגל, לקבל החלטות ולהתנהג באופן מושכל הוא שאִפשר את שגשוגו של המין האנושי לאורך ההיסטוריה. ללא בסיס דטרמיניסטי כזה, לא היינו מצליחים לרכוש מיומנויות חיוניות, להעבירן מדור לדור, להתמודד עם אתגרים סביבתיים מורכבים וליצור את העושר התרבותי והטכנולוגי שמאפיין אותנו. יתרה מכך, ראוי לזכור כי גם תכונות נעלות כמו הכרה, רגש, יצירתיות או חמלה נטועות בסופו של דבר באדמה הביולוגית של המוח. העובדה שיש להן בסיס עצבי מובחן אינה גורעת מערכן או הופכת אותן לפחות "אנושיות". להיפך, היא מעידה על המורכבות המדהימה של מוחנו ועל היכולת שלו ליצור חוויה עשירה ותחושת זהות מתוך רשת של תהליכים סיבתיים. לפיכך, המשימה העומדת בפנינו כחברה וכיחידים איננה להיאבק נגד הדטרמיניזם או להתכחש לו, אלא ללמוד לחיות ולשגשג בתוכו. ככל שנבין טוב יותר את המנגנונים המוחיים-התנהגותיים שמנחים אותנו, כך נוכל לפתח דרכים יעילות יותר לחנך, לטפל, לשפר ביצועים ולקדם רווחה אישית וחברתית. במקום לדבוק בפנטזיה של בחירה חופשית מוחלטת, מוטב שנקבל בענווה את מגבלות הביולוגיה שלנו ונשאף למצות את הפוטנציאל הגלום במוחנו המופלא. זוהי משימה מאתגרת שדורשת שינוי בתפיסת העולם ובמושגי היסוד של החברה. אבל זו גם הזדמנות יוצאת דופן להעמיק את ההבנה העצמית שלנו, לשפר את מערכות היחסים והארגונים שלנו, ולהניח יסודות מדעיים איתנים לקידום הרווחה והשגשוג האנושי. בעידן שבו המדע מאיר את נבכי הגוף והנפש, אסור לנו לפחד מהאמת על טבענו - כי רק דרך ההכרה בה נוכל לממש את מלוא הפוטנציאל שלנו כפרטים וכציוויליזציה.
עוד מאמרים