מאניה - דפרסיה, מונדיאל והאמא של השופט.

אני איש של מצבי רוח. עליות ומורדות, תחושות עצמה ואחר כך חרדות וחוסר עצמה. יש לזה שמות שכבר הפכו למושגים כמו "ביפולריות", מניה דפרסיה, הפרעה דו קוטבית וכו'. מקריאה ולמידה של התופעה הזו, התברר לי שהמומחים קבעו שמדובר בהפרעה מוחית. הפרעה הגורמת לתנודות קיצוניות במצב הרוח, באנרגיה, ברמת הפעילות וביכולת להוציא לפועל, פעילויות יומיומיות. וואו, לא פחות ולא יותר.

במקביל התברר שהאבחנה לזיהוי המחלה, היא "מדויקת ביותר". משהו כמו " אדם יאובחן כסובל מהתקף/אפיזודה מאנית או דפרסיבית אם יש לו מספר סימפטומים למשך רוב היום כמעט כל יום במשך שבוע או שבועיים".

אתם מבינים שאני ציני לחלוטין, כשאני אומר אבחנה מדויקת.

זה ממש הזוי. הרי אין לי באמת משהו פיזי במוח שאפשר לגלות כלקוי. פשוט אין דבר כזה. מדובר רק באוסף סטטיסטי של סימפטומים, שאין למומחים מושג, מדוע הוא קורה.

רגע אם מה שקובע את המחלה הוא הסימפטום, אז איך אפשר לדעת מה מקור הבעיה? האמת, שאי אפשר.

אם כך, הרי אולי בכלל אין לי לקות, או מחלה כזו?! אולי זו רק תוצאה של משהו אחר, שאליו המומחים לא מתייחסים?


מהו הגורם למאניה דפרסיה, שאותו המומחים לא מזהים?

שאלה זו בוערת בעצמותי כבר שנים רבות ולכן ניהלתי מעקב, מתי אני למטה ומתי למעלה. בדקתי זאת לאורך כמה שנים וגיליתי משהו מרתק. כשקבלתי משובים טובים בגין הפעולות שלי, הייתי בהיי, ממש על גג העולם. כשקבלתי משובים שליליים, בגין פעולותי, הייתי למטה. דרך אגב, המשובים ברובם, היו משובים פנימיים, שאני נתתי לעצמי והשפיעו, כמו משובים מבחוץ.

אז אולי די עם הסיפורים שמספרים לנו. בואו נבחן את ההנחה, שהמאניה דפרסיה אינה כלל מחלה, אלא תגובה למשובים שאדם מקבל, לאורך חייו. לא מאמינים? 


הנה דוגמא טובה, המונדיאל. ראינו קהל שלם נכנס לדיכאון בגלל שער שקבוצתו ספגה. זה קרה כי היה משוב שלילי. אחר כך הקבוצה שהוא אוהד, הבקיעה והקהל שאוהד אותה, היה בשיכרון חושים. אם חס וחלילה, הקבוצה שלו ספגה שוב שער, שלא לדבר על הפסד, שוב הדיכאון השתלט.

לפי הסימפטומים, הרי שכל הקהל חווה מאניה דפרסיה, לאורך משחק הכדורגל. אחר כך הקהל הולך הביתה, כשרישומי המשחק ניכרים בו. כך זה היה לאורך כל תקופת המונדיאל שארכה יותר משבועיים, פעם הולכים במאניה ופעם בדיפרסיה. זה עונה בדיוק להגדרה " אדם יאובחן כסובל מהתקף/אפיזודה מאנית או דפרסיבית אם יש לו מספר סימפטומים למשך רוב היום כמעט כל יום במשך שבוע או שבועיים".


מה קרה? האם לכל הקהל הייתה "הפרעה מוחית……? ברור שלא. אולי מאניה דפרסיה אינה מחלה או לקות, אלא תגובה למשוב שמקבלים.

אז מהו המשוב, מה תפקידו, למה הוא כל כך משפיע על חיינו ואיך זה מתקשר עם מה שמספרים לנו על הפרעות קשב וריכוז?

סינדרום הסבל FFF מול סינדרום האושר EEE. 
אם אני מופיע לפגישה עיוורת עם אשה ונדחה או לראיון עבודה ומקבל תשובה שלילית, אני חש חרדה. החרדה מבטאת את אי הודאות שאני חש לגבי היכולת שלי לרכוש את ליבה של אשה, או להתקבל למקום עבודה.
החרדה היא תופעה פיזיולוגית שמפעילה אותי, בצורות שונות, שנכללות בסינדרום (אוסף של סימפטומים) שנקרא FFF – Fight, Freeze or Flight, כלומר "הלחם, ברח או קפא". כשהחרדה קיימת, מופעל ה FFF, שמלווה בתחושות ובהתנהגויות שאנו מגדירים כשליליות:
• התנהגויות – אלימות, וכחנות, חוסר שקט, בריחה מהתמודדות, המנעות מעשיה וכו'
• רגשות – כעס, ביקורת, פחד, סלידה, עצב, שנאה, ועוד.
זו הסיבה שאני קורא לסינדרום ה FFF , סינדרום הסבל
האם קיימת אפשרות להמנע מהסבל? התשובה היא כן.
איך משיגים זאת?
נבחן את השפעתו של המשוב החיובי, כמקור לאושר.
אם סינדרום ה FFF הוא המופע של משובים שליליים, האם קיים ואיך יראה המופע של משובים חיוביים?
לאורך שנותי כמאמן מנטלי וכמי שחקר את הדרך בה התודעה שלנו מגיבה לגירויים, זיהיתי לשיטתי, מנגנון שמופעל על ידי המשובים החיוביים והינו המנגנון המקביל למנגנון של ה FFF. הוא מנגנון שקראתי לו סינדרום האושר או EEE – Elevation, Enthusiasm & Excitement. בעברית, התרוממות רוח, התלהבות והתרגשות. סינדרום ה EEE אחראי על יצירת הרגשות המעצימים, כשמחה, אושר שביעות רצון וכו.
כל משוב שנתפס כחיובי, להבדיל ממשוב שנתפס כמניפולציה, עושה בנו פלאים. מילה טובה, טפיחה על השכם, תגמול כזה או אחר, כתגובה לפעולה שלנו, יוצר דרישה לעוד מאותו דבר כיפי. זה אמנם תוצאה של תהליכים כימיים וחשמליים במוח, אבל אנו "מרגישים" שזה אמיתי. אנחנו ננסה לחזור על אותה פעולה ככל האפשר, כדי לקבל שוב את המשוב החיובי. 
כאשר זה מצליח, תהליך הלמידה מקבע את ההרגשה ואת הפעולה שגרמה לקבלת המשוב המענג.
לפעמים ההבדל בין לחיות חיים מאושרים לחיים עם סבל (ברמה יחסית לא המוחלטת), הוא היכולת והנכונות של ההורים לתת משוב חיובי. זה ממשיך לאורך כל החיים. אם למדנו כיצד לפעול כדי לקבל משוב חיובי, אנו תמיד נפעל כך. אנו נפעל כך, גם אם זה לא במקום או יוצר בעיות אחרות, כי ההתנהגות הזו היא כבר תבנית מוח רפלקסיבית.
אנו מרצים אנשים אחרים, כדי שיאהבו אותנו ואהבה היא המשוב החיובי החזק ביותר. 
אנו מתקשטים, מדברים בצורה מתוחכמת , כדי שיעריכו ויעריצו אותנו. לפעמים התבניות האלו הופכות להיות מרכיב כל כך חזק באישיותנו, שהוא ממלא בעצם את רוב הפעילות היומית שלנו. אנחנו חייבים להראות טוב ולהימנע מלהראות רע. שום דבר אחר אינו חשוב יותר.
כמאמן מנטלי, אני מודע לסכנה שבחיפוש אחר האושר ומאמן את המתאמנים שלי, שלהרגיש טוב ממשוב חיובי, זה מעולה. לצפות כל הזמן למשוב כזה, עלול לגרום שוב לאכזבה ולסבל. השינוי המנטלי שהמתאמן עובר, הוא להבין זאת ולקבל שמשוב חיובי הוא טוב, אבל הוא לא מובטח ושמשוב שלילי, גם הוא אינו סוף העולם, כי שינוי בהתנהגות, עשוי להביא לקבלת משובים חיוביים.
ישנם מקצועות לימוד שמקובלים על רוב הילדים כמשעממים ובלתי ניתנים ללמידה. עבורי למשל, מדובר בדקדוק עברי. אבל ראיתי תלמידים (די מעטים, אני מוכרח לומר), שהצליחו ללמוד וקבלו ציון טוב בדקדוק. המשוב החיובי דירבן אותם להתמקצע ולהשתפר כדי להמשיך ולקבל את המשוב הזה. במילים אחרות, אין מקצוע משעמם באמת, אלא רק מקצוע, שבו התלמיד, לא מקבל משוב חיובי. התוצאה FFF במקום EEE
ככל שנקבל יותר משובים חיוביים בתחום מסוים, סינדרום ה EEE, יגרום למוח להפריש את הכימיקלים והנוירוטרנסמיטרים, שאנו כל כך אוהבים. כשזה קורה, אנו נרצה לעסוק בו יותר ולהיות המובילים בו, כי אנחנו כבר יכולים לחזות ולהתרגש מהמשובים החיוביים שנקבל.   

האם אנו כורים לעצמנו קבר, באמצעות פיתוח בינה מלאכותית?
מאת יגאל אפרתי 11 ביוני 2024
כולם רצים לפתח בינה מלאכותית חזקה וחכמה יותר. אבל ישנה נקודה בזמן שנקראת סינגולריות, שבה הכל יכול להתהפך על המין האנושי.
בני אדם, בעלי רצון חופשי, או רובוטים?
מאת יגאל אפרתי 10 ביוני 2024
אנחנו חושבים שאנו בוחרים ומחליטים כרצוננו. האומנם? האם באמת יש בנו משהו מעבר לרובוטים מתוחכמים? התשובה תפתיע אתכם.
מאת יגאל אפרתי 10 ביוני 2024
לאורך ההיסטוריה של חקר המוח והתודעה, שאלת קיומו של "רצון חופשי" הטרידה הוגים רבים. האם בני אדם הם יצורים אוטונומיים, הבוחרים את מעשיהם מתוך חופש רצון, או שמא התנהגותם נשלטת על ידי גורמים סיבתיים שמעבר לשליטתם? בעוד שהפילוסופיה והדת התלבטו במשמעויות המוסריות של הדילמה, מדעי העצב והפסיכולוגיה חשפו עדויות הולכות ומצטברות לטובת הגישה הדטרמיניסטית. יתרה מכך, מחקרים מרתקים במהלך המאה ה-20 הראו כי דטרמיניזם עצבי אינו רק עובדה ביולוגית, אלא גם תנאי הכרחי להישרדות ולהתפתחות של המין האנושי. אחד החוקרים הראשונים שהציעו מודל מפורט לאופן בו המוח לומד ומארגן התנהגות היה דונלד הב. בספרו פורץ הדרך "ארגון ההתנהגות" (1949), הב ניסח את עקרון הטרנזיטיביות העצבית, הידוע גם כ"חוק הב". לפי עיקרון זה, למידה מתרחשת כאשר תאי עצב מופעלים בו-זמנית באופן חוזר ונשנה, מה שגורם לחיזוק הקשרים הסינפטיים ביניהם. ככל שצירוף מסוים של גירויים ותגובות חוזר על עצמו, כך הוא הופך למוטמע ואוטומטי יותר. כפי שהב ניסח זאת: "הכללים המוכרים של שינוי סינפטי יכולים להסביר כיום את קצב ההתפתחות ואת היציבות של מיומנויות וזיכרונות מסוימים, והם קובעים את המגבלה על מה שניתן ללמוד" (Hebb, 1949, p. xix). במילים אחרות, הזיכרון והלמידה הם פועל יוצא של ארגון מבני של המערכת העצבית, המעוצב בהדרגה דרך ניסיון וחזרתיות. תהליך דטרמיניסטי זה הוא שמאפשר לאורגניזמים לרכוש התנהגויות מועילות ולתחזק אותן לאורך זמן, ובכך מגדיל את סיכויי ההישרדות שלהם בסביבה נתונה. דוגמה מאוחרת יותר לחשיבה על הבסיס החישובי של מודעות ואינטליגנציה היא תיאוריית האינטגרציה של המידע (Integrated Information Theory – IIT), שפותחה על ידי ג'וליו טונוני ועמיתיו. טונוני טוען כי המודעות היא תוצר של אינטגרציה מורכבת של מידע ברמת המערכת. ככל שמערכת מסוגלת לשלב מידע ממקורות רבים יותר ובאופן מורכב יותר, כך גדלה רמת המודעות שלה. לפי טונוני, "המודעות של מערכת נוצרת על ידי האינטגרציה הפונקציונלית הפנימית של המערכת, המניבה כמות של מידע משולב, Φ. מידע משולב זה אינו אודות משהו; הוא המודעות של המערכת עצמה" (Tononi, 2004, p. 19). אך מנגנון מתוחכם זה של עיבוד מידע אינו יכול להתקיים ללא ארכיטקטורה עצבית מובנית וחוקיות קפדנית בזרימת האותות העצביים. המודעות, אם כן, צומחת מתוך מארג סיבתי דטרמיניסטי, ולא מתוך איזושהי תכונה מטאפיזית של "רצון חופשי". דווקא יכולת זו של שילוב מידע והפקת משמעות ממנו, שהיא כרוכה בהכרח במנגנונים מוחיים מוגדרים היטב, היא שאִפשרה לבני האדם לפתח חשיבה מורכבת והתנהגות גמישה, ובכך קידמה את ההישרדות וההסתגלות שלנו כמין. תובנה מפתיעה לגבי טבעם של תהליכי עיבוד המידע במוח הגיעה מכיוונו של פרופסור הוראס בארלו. בהשראת רעיונותיו של קלוד שנון על תורת המידע, בארלו הציע בתחילה כי מערכות החישה פועלות על פי עקרונות של דחיסת מידע והפחתת עודפות. לפי גישה זו, מטרתו העיקרית של עיבוד חושי היא לדחוס ולהפשיט את המידע הנקלט, כדי לחסוך במשאבים חישוביים. אולם בשלב מאוחר יותר, בארלו שינה את דעתו. במאמר משנת 2001, הוא טען כי עיקרון "הפחתת העודפות" איבד מקסמו, מפני ש"לא ברור מה המערכת אמורה לעשות עם המידע ששימרה. כעת הוצע תפקיד חיובי יותר למידע זה, מכיוון שניתן להשתמש בו כדי לגלות דברים המתרחשים לעתים קרובות יותר מהמצופה באקראי. 'צירופי מקרים חשודים' אלה הם סימנים פוטנציאליים לדברים ואירועים החשובים להישרדות..." (Barlow, 2001, p. 243). כלומר, מערכות החישה לא רק מנסות לחסוך בעיבוד, אלא גם באופן אקטיבי מחפשות דפוסים בעלי ערך סטטיסטי מיוחד - כאלה שעשויים להעיד על גורמים משמעותיים בסביבה. מעבר זה מדגיש שוב כי המוח אינו מכונה פאסיבית לעיבוד קלט, אלא מערכת דינאמית הבונה מודלים פנימיים של העולם. אך חשוב לשים לב שגם מנגנון סטטיסטי מתוחכם זה פועל על פי חוקיות מתמטית קפדנית ועל בסיס למידה מהתנסות, ולא נשען על בחירה "חופשית". זהו שוב דטרמיניזם עצבי בפעולה, שמעניק לאורגניזם יתרון הסתגלותי. מודל אחר שממחיש את חשיבות הדטרמיניזם להתנהגות אדפטיבית הוא מודל ה"פנדמוניום" של אוליבר סלפרידג'. סלפרידג' דמיין מערכת לזיהוי תבניות המורכבת ממספר רב של יחידות עיבוד פשוטות, שכל אחת מהן מתמחה בזיהוי מאפיין מסוים בקלט. היחידות הללו, שכונו "דמונים", מתחרות זו בזו, כאשר ה"דמון" בעל התגובה החזקה ביותר "זוכה" וקובע את התגובה הסופית של המערכת כולה. בדומה לרעיונות של הב, גם במודל הפנדמוניום מערכת הזיהוי לומדת ומשתפרת בהדרגה דרך משוב מהסביבה, כשחוזק הקשר של כל "דמון" מותאם בהתאם להצלחותיו או לכישלונותיו. ושוב, על אף שמדובר במנגנון כמעט "דמוקרטי" של תחרות והכרעה, התהליך כולו מונחה על ידי אלגוריתם דטרמיניסטי של אופטימיזציה. המודל האלגנטי של סלפרידג' מדגים כיצד "בחירה" יכולה לצמוח ממארג מורכב של יחידות פשוטות הפועלות על פי חוקים, מבלי להידרש לרצון חופשי במובנו המסורתי. ממצאים אלה ורבים אחרים מצביעים על מערכת העצבים כעל מערך דינאמי אך דטרמיניסטי, שפועל על פי עקרונות סיבתיים ולומד מהתנסות על מנת להתאים את עצמו לתנאי הסביבה המשתנים. אבל האם פירוש הדבר שאיננו באמת חופשיים לבחור? האם היותנו נתונים לדטרמיניזם ביולוגי אינה בעצם גזירת גורל מייאשת? ובכן, מבט מעמיק יותר מגלה שההפך הוא הנכון. דווקא הדטרמיניזם העצבי הזה הוא שאִפשר ומאפשר את ההתפתחות וההישרדות של המין האנושי לאורך העידנים. זוהי נקודה שחשוב להדגיש: מנגנונים דטרמיניסטיים של למידה, הסתגלות ורכישת התנהגויות מועילות אינם סוג של "שעבוד", אלא המפתח לחיים משגשגים ומתמשכים. ניקח לדוגמה מצב היפותטי של שני גזעים אנושיים - האחד בעל דחף מולד ואוטומטי לטפל בצאצאים בכל מחיר, והשני שבו ההורות נתונה לשיקול דעת ורצון חופשי. אין ספק שהגזע הראשון, בו התנהגות אימהית מוכתבת על ידי אינסטינקט מוטבע, יהיה בעל סיכויי הישרדות גבוהים בהרבה לאורך זמן. הקידוד הגנטי והעצבי של טיפול הורי הוא שיאפשר לגזע זה לשרוד גם בתנאים מאתגרים ולהעביר את המטען הגנטי שלו הלאה. הדבר נכון גם לגבי תחומים אחרים בחיים. כל מיומנות מורכבת, בין אם זו ציד, איסוף מזון, שימוש בכלים או תקשורת חברתית, דורשת למידה מוקדמת והטמעה עמוקה של דפוסי חשיבה והתנהגות אופטימליים. ללא יכולת כזו לרכוש באופן יעיל ידע והרגלים חיוניים, ולשמר אותם לאורך הדורות, לא היינו מסוגלים להגיע לרמת הסיבוכיות הטכנולוגית והתרבותית שלנו כיום. במובן זה, דטרמיניזם עצבי אינו רק עובדה מדעית, אלא ממש תנאי הכרחי לקיומנו כמין. הוא מהווה את היסוד שעליו נבנית ההסתגלות וההתפתחות המתמשכת שלנו, בתגובה לשינויים סביבתיים. ואכן, ככל שמדעי המוח והתנהגות מתקדמים, כך מתבהר שאפילו תכונות "אנושיות" לכאורה כמו בחירה, העדפה, רגש או מודעות עצמית, מושתתות על מערך מוחי סבוך אך קבוע, שפועל על פי חוקים ביולוגיים. זה לא הופך אותן לפחות "אמיתיות" או בעלות ערך; להיפך, זה מראה כמה מדהימה היכולת שלנו ליצור עולם פנימי עשיר ותחושה של עצמיות, על בסיס תהליכים עצביים דטרמיניסטיים. לסיכום, חקר המוח במאה ה-20 חשף את היסודות הדטרמיניסטיים המונחים ביסוד החשיבה וההתנהגות האנושית. עבודותיהם החלוציות של חוקרים כמו דונלד הב, ג'וליו טונוני, הוראס בארלו ואוליבר סלפרידג' הראו כיצד תהליכים של למידה, עיבוד מידע וקבלת החלטות צומחים ממנגנונים מוחיים מוגדרים, הפועלים על פי חוקיות קפדנית וסיבתיות מובנית. גילויים אלה מאתגרים את התפיסה האינטואיטיבית של "רצון חופשי" כגורם עצמאי ובלתי תלוי המנחה את מעשינו. אולם, בניגוד לדעה הרווחת, דטרמיניזם עצבי אינו גזר דין נוקשה או שלילת חירות הפרט. נהפוך הוא, דווקא קיומם של מנגנונים מוחיים יציבים המסוגלים ללמוד, להסתגל, לקבל החלטות ולהתנהג באופן מושכל הוא שאִפשר את שגשוגו של המין האנושי לאורך ההיסטוריה. ללא בסיס דטרמיניסטי כזה, לא היינו מצליחים לרכוש מיומנויות חיוניות, להעבירן מדור לדור, להתמודד עם אתגרים סביבתיים מורכבים וליצור את העושר התרבותי והטכנולוגי שמאפיין אותנו. יתרה מכך, ראוי לזכור כי גם תכונות נעלות כמו הכרה, רגש, יצירתיות או חמלה נטועות בסופו של דבר באדמה הביולוגית של המוח. העובדה שיש להן בסיס עצבי מובחן אינה גורעת מערכן או הופכת אותן לפחות "אנושיות". להיפך, היא מעידה על המורכבות המדהימה של מוחנו ועל היכולת שלו ליצור חוויה עשירה ותחושת זהות מתוך רשת של תהליכים סיבתיים. לפיכך, המשימה העומדת בפנינו כחברה וכיחידים איננה להיאבק נגד הדטרמיניזם או להתכחש לו, אלא ללמוד לחיות ולשגשג בתוכו. ככל שנבין טוב יותר את המנגנונים המוחיים-התנהגותיים שמנחים אותנו, כך נוכל לפתח דרכים יעילות יותר לחנך, לטפל, לשפר ביצועים ולקדם רווחה אישית וחברתית. במקום לדבוק בפנטזיה של בחירה חופשית מוחלטת, מוטב שנקבל בענווה את מגבלות הביולוגיה שלנו ונשאף למצות את הפוטנציאל הגלום במוחנו המופלא. זוהי משימה מאתגרת שדורשת שינוי בתפיסת העולם ובמושגי היסוד של החברה. אבל זו גם הזדמנות יוצאת דופן להעמיק את ההבנה העצמית שלנו, לשפר את מערכות היחסים והארגונים שלנו, ולהניח יסודות מדעיים איתנים לקידום הרווחה והשגשוג האנושי. בעידן שבו המדע מאיר את נבכי הגוף והנפש, אסור לנו לפחד מהאמת על טבענו - כי רק דרך ההכרה בה נוכל לממש את מלוא הפוטנציאל שלנו כפרטים וכציוויליזציה.
עוד מאמרים