אני אינני כשלון, אני עושה דברים שנכשלים ואני סובל.

אימון מנטלי - מודעות מעצבת תודעה

כללי

האימון המנטלי, הוא תהליך שמאפשר לי כמאמן מנטלי, לסייע למתאמן להתחזק במקומות בהם הוא מרגיש חלש, לא אפקטיבי ולכן לא מצליח לממש את עצמו. זה מצב של סבל. האימון מאפשר למתאמן לפעול מתוך עוצמה, אפקטיביות ולהביא את עצמו לידי ביטוי מלא ולהחליף את הסבל בתחושת האושר. בהגדרה פורמלית יותר, האימון המנטלי הוא תהליך הכיוונון וההתאמה, של היכולות המוחיות לרמה הגבוהה של תפקוד אפקטיבי והצלחה. הוא מאפשר פיתוח של רמת מודעות גבוהה שמאפשרת ומעצבת תודעה של אדם מצליח ומאושר.


התפיסה שאני מציע, יוצאת מההבנה שכאשר אדם סובל, מוטרד מחרדות ופחדים, מקבל החלטות שפוגעות בעצמו או מתקשה לתחזק זוגיות, מיניות, עבודה וכו', הוא פועל מתוך חולשה של "השרירים התודעתיים" שלו, בדיוק כמו ספורטאי, שנכשל, כי לא התאמן.

ההזמנה שלי אליכם היא להיפתח לאפשרויות של האימון המנטלי, ללמוד אהבה עצמית , עוצמה, מחויבות, בטחון וערך עצמיים, מחויבות ולבחור בחיים שאוהבים.

 האימון – שינוי בדפוסי ההתנהגות, לקבלת תוצאות אחרות ועוצמתיות.

אם אדם שלא למד כיצד לרוץ מרתון, ינסה לרוץ 42 קילומטר, בלי ללמוד על הפיזיולוגיה שלו, על חלוקת הכוח תזונה מתאימה, הוא יכשל לבטח. ברור שהוא אינו לקוי או לא מתאים לרוץ מרתון, אלא פשוט לא יודע כיצד. גם אדם שלא למד כיצד להשקיע את כספו בבורסה, ייכשל, למרות שהוא עצמו אינו לקוי או סובל מהפרעה כלשהי. חוסר הידע הוא המקור לכישלון.

את האימון המנטלי, אני מקיים במכון הכושר של המוח. זהו מרחב שנוצר בסטודיו של המאמן, שבו המתאמן מבקש להתאמן, מקבל עליו את הכללים ומחויב לעצמו, להשיג תוצאות עבור עצמו. העבודה והמאמץ הם שלו ובאחריותו. המאמן רק מתווה את הדרך. כמו באימון ספורט, המאמן אינו רץ ואינו מתאמץ במקום המתאמן, אלא רק מאפשר לו לגלות את הדרך להתפתח.

התרומה של המאמן היא בהקניית הידע הנדרש, בהבנה שכדי לקבל תוצאה אחרת, צריך ללמוד ידע חדש ולהשתמש בו. תרגול הידע הזה ויצירת אמון של המתאמן בעצמו וביכולתו לשנות את התנהלותו, גילוי העוצמה והערך העצמי שקיימים בו והידיעה שהוא יכול לנצח.

מי שמבקש לדעת עוד, על התהליך, מוזמן להתקשר 0547855144 או להשאיר פרטים בדף "צור קשר"

המעגל השטני של התודעה

אלברט איינשטיין הגדיר טירוף כניסיון לעשות את אותו הדבר כל הזמן ולצפות לתוצאה שונה. אנחנו כבני אדם חיים את הטירוף הזה וחווים מעגל שטני, ברמת התודעה. אנו נוטים ללמוד מהעבר "ולנבא" את העתיד. אם למשל נכשלנו כמה פעמים בניסיון לפעול באותה הצורה כאשר רצינו לצור קשר עם בני זוג, או ניסינו למצוא עבודה טובה או לבקש העלאה או להיות מקובלים בחברה ולא הצלחנו, אנו כבר "ננבא", כלומר נדע מראש, שאף פעם לא נצליח ושאין טעם לנסות, כי שוב ניכשל. מכאן הדרך להגדיר את עצמנו ככישלון ולחוש סבל וחולשה, היא קצרה. כך נולדות החרדות ומופיעים הפחדים ואיבוד הערך והבטחון העצמיים, עד לוויתור מלא, על הרצון להיות מאושרים.

אנו לא מבינים שאנחנו לא כישלון, אלא שנכשלנו נקודתית, כי לא היה לנו את הידע המנטלי הנדרש. אנו לא יודעים שאם נצליח לרכוש את הידע הנדרש ובעקבותיו, נוכל לשנות את ההתנהגות והעשייה, נוכל לצאת מהמעגל השטני הזה.  כאשר נדע זאת, חיינו ישתנו. לא עוד חרדות ופחדים וייאוש, אלא תקווה שנובעת מידע מלא ומדויק.
 

המעגל השטני הזה קיים בכל תחום. מריבות בין בני הזוג, חוסר היכולת להתאים את עצמנו לדרישות במקום העבודה, בחברה ואפילו בכביש, קבלת החלטות נמהרת ופזיזה, כי "אנחנו ממילא ניכשל" וכך לרוחב כל התחומים בחיינו.

כאן אני כמאמן מתווה את הדרך, אבל המתאמן, עושה את כל העבודה. הוא מתאמץ, הוא מזיע והוא גם זה שמצליח. לחצו כאן כדי לשמוע עוד..

האימון המנטלי, שווה לאימון הספורטיבי

הידע בנושאים כמו השקעות, מתמטיקה, לשון וכולי'', הוא ידע שמאפשר לנו לתכנן את מעשינו בצורה אפקטיבית ולהצליח. אבל מה עם הידע שקשור בהתנהגות שלנו, בדרך בה אנו רואים את החיים וכיצד אנו מגיבים לגירויים?

הידע הנדרש לתחומים אלו, אינו ידע כמותי, אלא מנטלי. הידע הזה הוא אוסף של תסריטים מוכנים מראש במוח של כל אחד מאיתנו, שמנהלים אותנו, באופן אוטומטי. זהו ידע שנלמד מהסביבה שבה גדלנו ומתעדכן בהתאם למה שנדרש בנסיבות המשתנות של גיל, סביבה ואירועים משמעותיים. ככל שהתסריטים האלו מעודכנים ומפורטים יותר, היכולת שלנו לקבל החלטות נכונות, להצליח ולהיות מאושרים, גדלה. ככל שהידע יהיה מועט יותר, כן ניקלע לכשלים, אי הצלחות ולסבל.

נחזור לרץ המרתון הבלתי מיומן. אם הוא יבין שהוא צריך ללמוד איך לרוץ, הוא ייקח מאמן ספורט, שיקנה לו את הידע הנדרש, יאמן אותו להכנס לכושר בשלבים, תזונה נכונה וכל מה שצריך. באותו האופן, מי שרוצה להצליח בחיים, אבל נתקל בכישלונות שגרמו לו לאבד את האמון בעצמו, יכול ללמוד את מה שהוא זקוק לו, באמצעות מאמן, שיודע לחזק את השרירים התודעתיים קרי המנטליים שלו.

תהליך האימון:

המאמן המנטלי יעבוד עם המתאמן, על ההבנה של מה מניע אותו, היכן הוא שוגה בתהליך קבלת ההחלטות, האם הוא פועל מתוך עוצמה או פחד, מהן התכונות שגורמות לו להיכשל ואילו תכונות יעזרו לו להצליח.

המאמן ישקף את כל המידע הזה, כדי שהמתאמן יוכל לראות את התוצאות האפשריות של כל פעולה שלו מראש. זו המודעות. ככל שהמודעות תגבר, האדם יוכל לבחון מה עובד ומה לא עובד. ככל שהמודעות תגבר, רמת הפירוט, הרזולוציה של ההתנהגות המדויקת, הנדרשת בכל מצב, הולכת ונעשית מדויקת יותר ויותר. תהליך קבלת ההחלטות נעשה אפקטיבי וההצלחות מגיעות.

המתאמן ילמד לזהות אצלו את הסימנים להתנהגות מחלישה, לבחון האם מה שהוא מאמין בו, הוא אכן אמיתי, או רק סיפור שהומצא במקרה ונלמד כאמת. הוא יגלה את ההשפעות המחלישות של אשמה, חרטה, ביקורת עצמית, שיפוטיות, ציפייה שאנשים אחרים יתנהגו בצורה מסוימת, הצמדות למה שהיה ואבד, או עלול להילקח ותחושות שליליות אחרות. כל אלו הן הבסיס לסבל האנושי וככל שהמודעות תגבר והנכונות לוותר על תחושות אלו, תגדל, אפשר יהיה לוותר על הסבל.

כשהסבל נעלם, רק אז נפתחת הדרך לאושר. האושר הוא חמקמק. הוא קיים, כאשר אנו מקבלים משובים חיוביים וחווים הצלחה. אבל אם אנו מצפים לאושר והוא לא מופיע, אנו חווים סבל.

ההזמנה שלי אליכם היא להיפתח לאפשרויות של האימון המנטלי, ללמוד אהבה עצמית , עוצמה, מחויבות, בטחון וערך עצמיים  ומחויבות ובחירה בחיים שאוהבים.

התקשרו 0547855144 או השאירו הודעה כדי ללמוד עוד על האימון המנטלי ואיכות החיים שהוא מציע לכם.

השינוי יכול להתחיל כאן ועכשו



למידע נוסף על הדרך הייחודית, בה אני מאמן:


האתר שלי


פודקסטים בנושא משמעת ולמידה


מאמרים שלי בנושא העצמה אישית 


הדף המקצועי שלי בפייס בוק , בו תוכלו למצוא חומר נוסף על העצמה אישית ולמידה אפקטיבית


אתם מוזמנים להצטרף לקבוצה שלי בפייס בוק


ולמיטיבי לכת ממש :



הזדמנות עבורכם - כל מי שמעוניין, מוזמן לשיחת היכרות בת רבע שעה, ללא עלות וללא מחויבות. לחצו לתאם את השיחה


האם אנו כורים לעצמנו קבר, באמצעות פיתוח בינה מלאכותית?
מאת יגאל אפרתי 11 ביוני 2024
כולם רצים לפתח בינה מלאכותית חזקה וחכמה יותר. אבל ישנה נקודה בזמן שנקראת סינגולריות, שבה הכל יכול להתהפך על המין האנושי.
בני אדם, בעלי רצון חופשי, או רובוטים?
מאת יגאל אפרתי 10 ביוני 2024
אנחנו חושבים שאנו בוחרים ומחליטים כרצוננו. האומנם? האם באמת יש בנו משהו מעבר לרובוטים מתוחכמים? התשובה תפתיע אתכם.
מאת יגאל אפרתי 10 ביוני 2024
לאורך ההיסטוריה של חקר המוח והתודעה, שאלת קיומו של "רצון חופשי" הטרידה הוגים רבים. האם בני אדם הם יצורים אוטונומיים, הבוחרים את מעשיהם מתוך חופש רצון, או שמא התנהגותם נשלטת על ידי גורמים סיבתיים שמעבר לשליטתם? בעוד שהפילוסופיה והדת התלבטו במשמעויות המוסריות של הדילמה, מדעי העצב והפסיכולוגיה חשפו עדויות הולכות ומצטברות לטובת הגישה הדטרמיניסטית. יתרה מכך, מחקרים מרתקים במהלך המאה ה-20 הראו כי דטרמיניזם עצבי אינו רק עובדה ביולוגית, אלא גם תנאי הכרחי להישרדות ולהתפתחות של המין האנושי. אחד החוקרים הראשונים שהציעו מודל מפורט לאופן בו המוח לומד ומארגן התנהגות היה דונלד הב. בספרו פורץ הדרך "ארגון ההתנהגות" (1949), הב ניסח את עקרון הטרנזיטיביות העצבית, הידוע גם כ"חוק הב". לפי עיקרון זה, למידה מתרחשת כאשר תאי עצב מופעלים בו-זמנית באופן חוזר ונשנה, מה שגורם לחיזוק הקשרים הסינפטיים ביניהם. ככל שצירוף מסוים של גירויים ותגובות חוזר על עצמו, כך הוא הופך למוטמע ואוטומטי יותר. כפי שהב ניסח זאת: "הכללים המוכרים של שינוי סינפטי יכולים להסביר כיום את קצב ההתפתחות ואת היציבות של מיומנויות וזיכרונות מסוימים, והם קובעים את המגבלה על מה שניתן ללמוד" (Hebb, 1949, p. xix). במילים אחרות, הזיכרון והלמידה הם פועל יוצא של ארגון מבני של המערכת העצבית, המעוצב בהדרגה דרך ניסיון וחזרתיות. תהליך דטרמיניסטי זה הוא שמאפשר לאורגניזמים לרכוש התנהגויות מועילות ולתחזק אותן לאורך זמן, ובכך מגדיל את סיכויי ההישרדות שלהם בסביבה נתונה. דוגמה מאוחרת יותר לחשיבה על הבסיס החישובי של מודעות ואינטליגנציה היא תיאוריית האינטגרציה של המידע (Integrated Information Theory – IIT), שפותחה על ידי ג'וליו טונוני ועמיתיו. טונוני טוען כי המודעות היא תוצר של אינטגרציה מורכבת של מידע ברמת המערכת. ככל שמערכת מסוגלת לשלב מידע ממקורות רבים יותר ובאופן מורכב יותר, כך גדלה רמת המודעות שלה. לפי טונוני, "המודעות של מערכת נוצרת על ידי האינטגרציה הפונקציונלית הפנימית של המערכת, המניבה כמות של מידע משולב, Φ. מידע משולב זה אינו אודות משהו; הוא המודעות של המערכת עצמה" (Tononi, 2004, p. 19). אך מנגנון מתוחכם זה של עיבוד מידע אינו יכול להתקיים ללא ארכיטקטורה עצבית מובנית וחוקיות קפדנית בזרימת האותות העצביים. המודעות, אם כן, צומחת מתוך מארג סיבתי דטרמיניסטי, ולא מתוך איזושהי תכונה מטאפיזית של "רצון חופשי". דווקא יכולת זו של שילוב מידע והפקת משמעות ממנו, שהיא כרוכה בהכרח במנגנונים מוחיים מוגדרים היטב, היא שאִפשרה לבני האדם לפתח חשיבה מורכבת והתנהגות גמישה, ובכך קידמה את ההישרדות וההסתגלות שלנו כמין. תובנה מפתיעה לגבי טבעם של תהליכי עיבוד המידע במוח הגיעה מכיוונו של פרופסור הוראס בארלו. בהשראת רעיונותיו של קלוד שנון על תורת המידע, בארלו הציע בתחילה כי מערכות החישה פועלות על פי עקרונות של דחיסת מידע והפחתת עודפות. לפי גישה זו, מטרתו העיקרית של עיבוד חושי היא לדחוס ולהפשיט את המידע הנקלט, כדי לחסוך במשאבים חישוביים. אולם בשלב מאוחר יותר, בארלו שינה את דעתו. במאמר משנת 2001, הוא טען כי עיקרון "הפחתת העודפות" איבד מקסמו, מפני ש"לא ברור מה המערכת אמורה לעשות עם המידע ששימרה. כעת הוצע תפקיד חיובי יותר למידע זה, מכיוון שניתן להשתמש בו כדי לגלות דברים המתרחשים לעתים קרובות יותר מהמצופה באקראי. 'צירופי מקרים חשודים' אלה הם סימנים פוטנציאליים לדברים ואירועים החשובים להישרדות..." (Barlow, 2001, p. 243). כלומר, מערכות החישה לא רק מנסות לחסוך בעיבוד, אלא גם באופן אקטיבי מחפשות דפוסים בעלי ערך סטטיסטי מיוחד - כאלה שעשויים להעיד על גורמים משמעותיים בסביבה. מעבר זה מדגיש שוב כי המוח אינו מכונה פאסיבית לעיבוד קלט, אלא מערכת דינאמית הבונה מודלים פנימיים של העולם. אך חשוב לשים לב שגם מנגנון סטטיסטי מתוחכם זה פועל על פי חוקיות מתמטית קפדנית ועל בסיס למידה מהתנסות, ולא נשען על בחירה "חופשית". זהו שוב דטרמיניזם עצבי בפעולה, שמעניק לאורגניזם יתרון הסתגלותי. מודל אחר שממחיש את חשיבות הדטרמיניזם להתנהגות אדפטיבית הוא מודל ה"פנדמוניום" של אוליבר סלפרידג'. סלפרידג' דמיין מערכת לזיהוי תבניות המורכבת ממספר רב של יחידות עיבוד פשוטות, שכל אחת מהן מתמחה בזיהוי מאפיין מסוים בקלט. היחידות הללו, שכונו "דמונים", מתחרות זו בזו, כאשר ה"דמון" בעל התגובה החזקה ביותר "זוכה" וקובע את התגובה הסופית של המערכת כולה. בדומה לרעיונות של הב, גם במודל הפנדמוניום מערכת הזיהוי לומדת ומשתפרת בהדרגה דרך משוב מהסביבה, כשחוזק הקשר של כל "דמון" מותאם בהתאם להצלחותיו או לכישלונותיו. ושוב, על אף שמדובר במנגנון כמעט "דמוקרטי" של תחרות והכרעה, התהליך כולו מונחה על ידי אלגוריתם דטרמיניסטי של אופטימיזציה. המודל האלגנטי של סלפרידג' מדגים כיצד "בחירה" יכולה לצמוח ממארג מורכב של יחידות פשוטות הפועלות על פי חוקים, מבלי להידרש לרצון חופשי במובנו המסורתי. ממצאים אלה ורבים אחרים מצביעים על מערכת העצבים כעל מערך דינאמי אך דטרמיניסטי, שפועל על פי עקרונות סיבתיים ולומד מהתנסות על מנת להתאים את עצמו לתנאי הסביבה המשתנים. אבל האם פירוש הדבר שאיננו באמת חופשיים לבחור? האם היותנו נתונים לדטרמיניזם ביולוגי אינה בעצם גזירת גורל מייאשת? ובכן, מבט מעמיק יותר מגלה שההפך הוא הנכון. דווקא הדטרמיניזם העצבי הזה הוא שאִפשר ומאפשר את ההתפתחות וההישרדות של המין האנושי לאורך העידנים. זוהי נקודה שחשוב להדגיש: מנגנונים דטרמיניסטיים של למידה, הסתגלות ורכישת התנהגויות מועילות אינם סוג של "שעבוד", אלא המפתח לחיים משגשגים ומתמשכים. ניקח לדוגמה מצב היפותטי של שני גזעים אנושיים - האחד בעל דחף מולד ואוטומטי לטפל בצאצאים בכל מחיר, והשני שבו ההורות נתונה לשיקול דעת ורצון חופשי. אין ספק שהגזע הראשון, בו התנהגות אימהית מוכתבת על ידי אינסטינקט מוטבע, יהיה בעל סיכויי הישרדות גבוהים בהרבה לאורך זמן. הקידוד הגנטי והעצבי של טיפול הורי הוא שיאפשר לגזע זה לשרוד גם בתנאים מאתגרים ולהעביר את המטען הגנטי שלו הלאה. הדבר נכון גם לגבי תחומים אחרים בחיים. כל מיומנות מורכבת, בין אם זו ציד, איסוף מזון, שימוש בכלים או תקשורת חברתית, דורשת למידה מוקדמת והטמעה עמוקה של דפוסי חשיבה והתנהגות אופטימליים. ללא יכולת כזו לרכוש באופן יעיל ידע והרגלים חיוניים, ולשמר אותם לאורך הדורות, לא היינו מסוגלים להגיע לרמת הסיבוכיות הטכנולוגית והתרבותית שלנו כיום. במובן זה, דטרמיניזם עצבי אינו רק עובדה מדעית, אלא ממש תנאי הכרחי לקיומנו כמין. הוא מהווה את היסוד שעליו נבנית ההסתגלות וההתפתחות המתמשכת שלנו, בתגובה לשינויים סביבתיים. ואכן, ככל שמדעי המוח והתנהגות מתקדמים, כך מתבהר שאפילו תכונות "אנושיות" לכאורה כמו בחירה, העדפה, רגש או מודעות עצמית, מושתתות על מערך מוחי סבוך אך קבוע, שפועל על פי חוקים ביולוגיים. זה לא הופך אותן לפחות "אמיתיות" או בעלות ערך; להיפך, זה מראה כמה מדהימה היכולת שלנו ליצור עולם פנימי עשיר ותחושה של עצמיות, על בסיס תהליכים עצביים דטרמיניסטיים. לסיכום, חקר המוח במאה ה-20 חשף את היסודות הדטרמיניסטיים המונחים ביסוד החשיבה וההתנהגות האנושית. עבודותיהם החלוציות של חוקרים כמו דונלד הב, ג'וליו טונוני, הוראס בארלו ואוליבר סלפרידג' הראו כיצד תהליכים של למידה, עיבוד מידע וקבלת החלטות צומחים ממנגנונים מוחיים מוגדרים, הפועלים על פי חוקיות קפדנית וסיבתיות מובנית. גילויים אלה מאתגרים את התפיסה האינטואיטיבית של "רצון חופשי" כגורם עצמאי ובלתי תלוי המנחה את מעשינו. אולם, בניגוד לדעה הרווחת, דטרמיניזם עצבי אינו גזר דין נוקשה או שלילת חירות הפרט. נהפוך הוא, דווקא קיומם של מנגנונים מוחיים יציבים המסוגלים ללמוד, להסתגל, לקבל החלטות ולהתנהג באופן מושכל הוא שאִפשר את שגשוגו של המין האנושי לאורך ההיסטוריה. ללא בסיס דטרמיניסטי כזה, לא היינו מצליחים לרכוש מיומנויות חיוניות, להעבירן מדור לדור, להתמודד עם אתגרים סביבתיים מורכבים וליצור את העושר התרבותי והטכנולוגי שמאפיין אותנו. יתרה מכך, ראוי לזכור כי גם תכונות נעלות כמו הכרה, רגש, יצירתיות או חמלה נטועות בסופו של דבר באדמה הביולוגית של המוח. העובדה שיש להן בסיס עצבי מובחן אינה גורעת מערכן או הופכת אותן לפחות "אנושיות". להיפך, היא מעידה על המורכבות המדהימה של מוחנו ועל היכולת שלו ליצור חוויה עשירה ותחושת זהות מתוך רשת של תהליכים סיבתיים. לפיכך, המשימה העומדת בפנינו כחברה וכיחידים איננה להיאבק נגד הדטרמיניזם או להתכחש לו, אלא ללמוד לחיות ולשגשג בתוכו. ככל שנבין טוב יותר את המנגנונים המוחיים-התנהגותיים שמנחים אותנו, כך נוכל לפתח דרכים יעילות יותר לחנך, לטפל, לשפר ביצועים ולקדם רווחה אישית וחברתית. במקום לדבוק בפנטזיה של בחירה חופשית מוחלטת, מוטב שנקבל בענווה את מגבלות הביולוגיה שלנו ונשאף למצות את הפוטנציאל הגלום במוחנו המופלא. זוהי משימה מאתגרת שדורשת שינוי בתפיסת העולם ובמושגי היסוד של החברה. אבל זו גם הזדמנות יוצאת דופן להעמיק את ההבנה העצמית שלנו, לשפר את מערכות היחסים והארגונים שלנו, ולהניח יסודות מדעיים איתנים לקידום הרווחה והשגשוג האנושי. בעידן שבו המדע מאיר את נבכי הגוף והנפש, אסור לנו לפחד מהאמת על טבענו - כי רק דרך ההכרה בה נוכל לממש את מלוא הפוטנציאל שלנו כפרטים וכציוויליזציה.
עוד מאמרים