הסכם הסמכות ההורית.

מי צריך בכלל סמכות הורית?למה להתאמץ ולריב עם הילדים?

  • "הילד לא מוכן לקום בבוקר, ולכן תמיד מאחר"
  • "הילדה אינה מוכנה להכין שיעורי בית ואני לא יכולה להכריח אותה"
  • "אני רוצה שהילד יעשה את מה שצריך, אבל אני לא מוכן לכפות עליו דברים, כי אני מאמין בהדברות, אבל זה לא עובד עבורי".

מי לא נתקל באחת או יותר מהבעיות האלו בקשר עם ילדיו? כמה פעמים אמרתם דברים כאלו לעצמכם ונשארתם חסרי אונים.

אני מזמין אתכם לבחון, באם חוסר היכולת שלכם לקיים את הסמכות ההורית, פוגעת בילד שלכם? האם ההמנעות שלכם כהורים, מלכפות על הילד שלכם לפעול ולהתנהג, בצורה שאתם מאמינים שהיא טובה לו, אולי פוגעת בסופו של דבר בילד?

הפעלה נכונה של הסמכות ההורית, בונה ילד עם בטחון וערך עצמיים!

תארו לעצמכם מצב שבו אתם כילדים קטנים, מטיילים עם האב בשעות הערב המאוחרות, במקום מפחיד. לפתע האב אומר לכם "אני צריך ללכת רגע למקום אחר, אני משאיר אתכם לבד, כי אני יודע שאתם אמיצים וחזקים ואתם אוהבים אתגרים". האב נעלם ואתם לבד. מסביב קולות מפחידים, קצת חשוך ופתאום משהו זז ממול. אתם מושיטים יד לאחור כדי לקבל כח ואומץ מאבא, אבל במקום להאחז ביד איתנה, אתם "תופסים אויר". מתחילות חרדות, יש כעס על שהאב נטש אתכם, ואתם מרגישים שאי אפשר לסמוך על אף אחד. אתם רוצים לברוח, אבל לא יודעים לאן. איזה אושר זה היה אם פתאום האב היה מגיע משום מקום ותומך בכם.

ההרגשה הזו שחוויתם בדמיון, היא ההרגשה הקבועה של ילד שההורים מוותרים על הסמכות ההורית שלהם ומאפשרים לו לעמוד לבד מול החיים.

זכרו שהילד אינו מבוגר. אין לו את כל תבניות ההתנהגות האוטומטיות המעודכנות, שעוזרות לכם לחיות את החיים כמבוגרים. הוא צריך שיחזיקו אותו ביד, כאשר הוא פוחד. זה בדיוק המקום של הסמכות ההורית!

אבל אנחנו ההורים, נוטים במקרים רבים, לוותר על הסמכות ההורית שלנו. אנחנו מאמינים שהוא חבר שווה זכויות במשפחה, רוצים שהוא יהיה חלק מתהליך קבלת ההחלטות ושלא נכפה עליו דברים שהוא לא רוצה. הבעייה היא שאנו שוכחים, שהוא ילד, שהוא אינו מבוגר, שאין לו את כל הידע שהוא צריך ולכן אנו נמנעים מלהפעיל את הסמכות ההורית שלנו.

אנא הפנימו, בכל פעם שאנו ההורים,נמנעים מלהפעיל את הסמכות ההורית שלנו, הילד מאבד את הבטחון ומפתח חרדות. לפעמים החרדות יוצרות אצל הילד דפוסי התנהגות, אבל אלו דפוסים בעייתיים, כי הם יהיו מבוססים על התגובות האופייניות לחרדה, שנקראות סינדרום ה FFF- Fight, Freeze ,Flight, כלומר הלחם, קפא או ברח. כך נראה דיכאון, כך נראה ADHD ולא לזה קיווינו.. 

מה אנו ההורים יכולים לעשות כדי לבסס את הסמכות ההורית?

כלל ראשון הוא, שלא ניתן לדרוש מהילד משהו שלא הוגדר מראש. 

אני מציע להכין הסכם כתוב, בין הילד להורים שבו מפורטות הזכויות שלו, החובות והמחיר שהילד ישלם על הפרת החובות, במונחים של שלילת הזכויות. לדוגמא אם הילד לא קם בזמן לבית הספר ואחר, הוא לא יוכל להשתמש במחשב / טאבלט באותו היום. אני מבטיח לכם, שאחרי כמה פעמים של שלילת שימוש במחשב, הילד יקום לבית הספר כמו שעון.

במהלך יצירת ההסכם, רצוי שהילד יגדיר מהם הזכויות שהוא יפסיד בגלל אי עמידה בחובות. רק אם הילד אינו מוכן להגיע להסכם, ההורים יקבעו זאת חד צדדית.

אם הילד לא ירצה לחתום, ימנעו הזכויות שמפורטות בהכם, עד לחתימה. אתם ההורים קובעים מה נכון ומה לא. לילד אין עדיין את היכולת הזו.

כלל שני הוא שאין לסטות מההסכם. 

 ההצלחה של האימון תלויה בכך, שאתם ההורים, תקיימו את ההסכם בלי לסטות ממנו. בכל פעם שתוותרו לילד, זה יהווה ערעור של הסמכות ההורית שלכם. אתם חייבים להיות זהירים במקום שבו הילד ינסה "לתמרן" ביניכם. ההסכם יכלול סעיף שאומר שאם הילד פנה להורה השני אחרי שקבל תשובה שלילית מההורה הראשון, הוא יחווה שלילה של זכויות.

כדי לסייע, הכנתי הסכם כזה, הסכם התנהלות בבית ובבית הספר שניתן להורידו ולהשתמש בו. כמובן שכל משפחה תעשה את ההתאמות שלה.

אתם מוזמנים לקרוא עוד על משולש הסמכות ההורית, הקשר בין הפעלת הסמכות ההורית, להצלחת הילד בבית הספר ובחיים.

שאלות? הערות / הארות לנושא? אשמח להקשיב ולסייע. אנא צרו קשר ל 054-7855144 וביחד נעזור לילד שלכם.


האם אנו כורים לעצמנו קבר, באמצעות פיתוח בינה מלאכותית?
מאת יגאל אפרתי 11 ביוני 2024
כולם רצים לפתח בינה מלאכותית חזקה וחכמה יותר. אבל ישנה נקודה בזמן שנקראת סינגולריות, שבה הכל יכול להתהפך על המין האנושי.
בני אדם, בעלי רצון חופשי, או רובוטים?
מאת יגאל אפרתי 10 ביוני 2024
אנחנו חושבים שאנו בוחרים ומחליטים כרצוננו. האומנם? האם באמת יש בנו משהו מעבר לרובוטים מתוחכמים? התשובה תפתיע אתכם.
מאת יגאל אפרתי 10 ביוני 2024
לאורך ההיסטוריה של חקר המוח והתודעה, שאלת קיומו של "רצון חופשי" הטרידה הוגים רבים. האם בני אדם הם יצורים אוטונומיים, הבוחרים את מעשיהם מתוך חופש רצון, או שמא התנהגותם נשלטת על ידי גורמים סיבתיים שמעבר לשליטתם? בעוד שהפילוסופיה והדת התלבטו במשמעויות המוסריות של הדילמה, מדעי העצב והפסיכולוגיה חשפו עדויות הולכות ומצטברות לטובת הגישה הדטרמיניסטית. יתרה מכך, מחקרים מרתקים במהלך המאה ה-20 הראו כי דטרמיניזם עצבי אינו רק עובדה ביולוגית, אלא גם תנאי הכרחי להישרדות ולהתפתחות של המין האנושי. אחד החוקרים הראשונים שהציעו מודל מפורט לאופן בו המוח לומד ומארגן התנהגות היה דונלד הב. בספרו פורץ הדרך "ארגון ההתנהגות" (1949), הב ניסח את עקרון הטרנזיטיביות העצבית, הידוע גם כ"חוק הב". לפי עיקרון זה, למידה מתרחשת כאשר תאי עצב מופעלים בו-זמנית באופן חוזר ונשנה, מה שגורם לחיזוק הקשרים הסינפטיים ביניהם. ככל שצירוף מסוים של גירויים ותגובות חוזר על עצמו, כך הוא הופך למוטמע ואוטומטי יותר. כפי שהב ניסח זאת: "הכללים המוכרים של שינוי סינפטי יכולים להסביר כיום את קצב ההתפתחות ואת היציבות של מיומנויות וזיכרונות מסוימים, והם קובעים את המגבלה על מה שניתן ללמוד" (Hebb, 1949, p. xix). במילים אחרות, הזיכרון והלמידה הם פועל יוצא של ארגון מבני של המערכת העצבית, המעוצב בהדרגה דרך ניסיון וחזרתיות. תהליך דטרמיניסטי זה הוא שמאפשר לאורגניזמים לרכוש התנהגויות מועילות ולתחזק אותן לאורך זמן, ובכך מגדיל את סיכויי ההישרדות שלהם בסביבה נתונה. דוגמה מאוחרת יותר לחשיבה על הבסיס החישובי של מודעות ואינטליגנציה היא תיאוריית האינטגרציה של המידע (Integrated Information Theory – IIT), שפותחה על ידי ג'וליו טונוני ועמיתיו. טונוני טוען כי המודעות היא תוצר של אינטגרציה מורכבת של מידע ברמת המערכת. ככל שמערכת מסוגלת לשלב מידע ממקורות רבים יותר ובאופן מורכב יותר, כך גדלה רמת המודעות שלה. לפי טונוני, "המודעות של מערכת נוצרת על ידי האינטגרציה הפונקציונלית הפנימית של המערכת, המניבה כמות של מידע משולב, Φ. מידע משולב זה אינו אודות משהו; הוא המודעות של המערכת עצמה" (Tononi, 2004, p. 19). אך מנגנון מתוחכם זה של עיבוד מידע אינו יכול להתקיים ללא ארכיטקטורה עצבית מובנית וחוקיות קפדנית בזרימת האותות העצביים. המודעות, אם כן, צומחת מתוך מארג סיבתי דטרמיניסטי, ולא מתוך איזושהי תכונה מטאפיזית של "רצון חופשי". דווקא יכולת זו של שילוב מידע והפקת משמעות ממנו, שהיא כרוכה בהכרח במנגנונים מוחיים מוגדרים היטב, היא שאִפשרה לבני האדם לפתח חשיבה מורכבת והתנהגות גמישה, ובכך קידמה את ההישרדות וההסתגלות שלנו כמין. תובנה מפתיעה לגבי טבעם של תהליכי עיבוד המידע במוח הגיעה מכיוונו של פרופסור הוראס בארלו. בהשראת רעיונותיו של קלוד שנון על תורת המידע, בארלו הציע בתחילה כי מערכות החישה פועלות על פי עקרונות של דחיסת מידע והפחתת עודפות. לפי גישה זו, מטרתו העיקרית של עיבוד חושי היא לדחוס ולהפשיט את המידע הנקלט, כדי לחסוך במשאבים חישוביים. אולם בשלב מאוחר יותר, בארלו שינה את דעתו. במאמר משנת 2001, הוא טען כי עיקרון "הפחתת העודפות" איבד מקסמו, מפני ש"לא ברור מה המערכת אמורה לעשות עם המידע ששימרה. כעת הוצע תפקיד חיובי יותר למידע זה, מכיוון שניתן להשתמש בו כדי לגלות דברים המתרחשים לעתים קרובות יותר מהמצופה באקראי. 'צירופי מקרים חשודים' אלה הם סימנים פוטנציאליים לדברים ואירועים החשובים להישרדות..." (Barlow, 2001, p. 243). כלומר, מערכות החישה לא רק מנסות לחסוך בעיבוד, אלא גם באופן אקטיבי מחפשות דפוסים בעלי ערך סטטיסטי מיוחד - כאלה שעשויים להעיד על גורמים משמעותיים בסביבה. מעבר זה מדגיש שוב כי המוח אינו מכונה פאסיבית לעיבוד קלט, אלא מערכת דינאמית הבונה מודלים פנימיים של העולם. אך חשוב לשים לב שגם מנגנון סטטיסטי מתוחכם זה פועל על פי חוקיות מתמטית קפדנית ועל בסיס למידה מהתנסות, ולא נשען על בחירה "חופשית". זהו שוב דטרמיניזם עצבי בפעולה, שמעניק לאורגניזם יתרון הסתגלותי. מודל אחר שממחיש את חשיבות הדטרמיניזם להתנהגות אדפטיבית הוא מודל ה"פנדמוניום" של אוליבר סלפרידג'. סלפרידג' דמיין מערכת לזיהוי תבניות המורכבת ממספר רב של יחידות עיבוד פשוטות, שכל אחת מהן מתמחה בזיהוי מאפיין מסוים בקלט. היחידות הללו, שכונו "דמונים", מתחרות זו בזו, כאשר ה"דמון" בעל התגובה החזקה ביותר "זוכה" וקובע את התגובה הסופית של המערכת כולה. בדומה לרעיונות של הב, גם במודל הפנדמוניום מערכת הזיהוי לומדת ומשתפרת בהדרגה דרך משוב מהסביבה, כשחוזק הקשר של כל "דמון" מותאם בהתאם להצלחותיו או לכישלונותיו. ושוב, על אף שמדובר במנגנון כמעט "דמוקרטי" של תחרות והכרעה, התהליך כולו מונחה על ידי אלגוריתם דטרמיניסטי של אופטימיזציה. המודל האלגנטי של סלפרידג' מדגים כיצד "בחירה" יכולה לצמוח ממארג מורכב של יחידות פשוטות הפועלות על פי חוקים, מבלי להידרש לרצון חופשי במובנו המסורתי. ממצאים אלה ורבים אחרים מצביעים על מערכת העצבים כעל מערך דינאמי אך דטרמיניסטי, שפועל על פי עקרונות סיבתיים ולומד מהתנסות על מנת להתאים את עצמו לתנאי הסביבה המשתנים. אבל האם פירוש הדבר שאיננו באמת חופשיים לבחור? האם היותנו נתונים לדטרמיניזם ביולוגי אינה בעצם גזירת גורל מייאשת? ובכן, מבט מעמיק יותר מגלה שההפך הוא הנכון. דווקא הדטרמיניזם העצבי הזה הוא שאִפשר ומאפשר את ההתפתחות וההישרדות של המין האנושי לאורך העידנים. זוהי נקודה שחשוב להדגיש: מנגנונים דטרמיניסטיים של למידה, הסתגלות ורכישת התנהגויות מועילות אינם סוג של "שעבוד", אלא המפתח לחיים משגשגים ומתמשכים. ניקח לדוגמה מצב היפותטי של שני גזעים אנושיים - האחד בעל דחף מולד ואוטומטי לטפל בצאצאים בכל מחיר, והשני שבו ההורות נתונה לשיקול דעת ורצון חופשי. אין ספק שהגזע הראשון, בו התנהגות אימהית מוכתבת על ידי אינסטינקט מוטבע, יהיה בעל סיכויי הישרדות גבוהים בהרבה לאורך זמן. הקידוד הגנטי והעצבי של טיפול הורי הוא שיאפשר לגזע זה לשרוד גם בתנאים מאתגרים ולהעביר את המטען הגנטי שלו הלאה. הדבר נכון גם לגבי תחומים אחרים בחיים. כל מיומנות מורכבת, בין אם זו ציד, איסוף מזון, שימוש בכלים או תקשורת חברתית, דורשת למידה מוקדמת והטמעה עמוקה של דפוסי חשיבה והתנהגות אופטימליים. ללא יכולת כזו לרכוש באופן יעיל ידע והרגלים חיוניים, ולשמר אותם לאורך הדורות, לא היינו מסוגלים להגיע לרמת הסיבוכיות הטכנולוגית והתרבותית שלנו כיום. במובן זה, דטרמיניזם עצבי אינו רק עובדה מדעית, אלא ממש תנאי הכרחי לקיומנו כמין. הוא מהווה את היסוד שעליו נבנית ההסתגלות וההתפתחות המתמשכת שלנו, בתגובה לשינויים סביבתיים. ואכן, ככל שמדעי המוח והתנהגות מתקדמים, כך מתבהר שאפילו תכונות "אנושיות" לכאורה כמו בחירה, העדפה, רגש או מודעות עצמית, מושתתות על מערך מוחי סבוך אך קבוע, שפועל על פי חוקים ביולוגיים. זה לא הופך אותן לפחות "אמיתיות" או בעלות ערך; להיפך, זה מראה כמה מדהימה היכולת שלנו ליצור עולם פנימי עשיר ותחושה של עצמיות, על בסיס תהליכים עצביים דטרמיניסטיים. לסיכום, חקר המוח במאה ה-20 חשף את היסודות הדטרמיניסטיים המונחים ביסוד החשיבה וההתנהגות האנושית. עבודותיהם החלוציות של חוקרים כמו דונלד הב, ג'וליו טונוני, הוראס בארלו ואוליבר סלפרידג' הראו כיצד תהליכים של למידה, עיבוד מידע וקבלת החלטות צומחים ממנגנונים מוחיים מוגדרים, הפועלים על פי חוקיות קפדנית וסיבתיות מובנית. גילויים אלה מאתגרים את התפיסה האינטואיטיבית של "רצון חופשי" כגורם עצמאי ובלתי תלוי המנחה את מעשינו. אולם, בניגוד לדעה הרווחת, דטרמיניזם עצבי אינו גזר דין נוקשה או שלילת חירות הפרט. נהפוך הוא, דווקא קיומם של מנגנונים מוחיים יציבים המסוגלים ללמוד, להסתגל, לקבל החלטות ולהתנהג באופן מושכל הוא שאִפשר את שגשוגו של המין האנושי לאורך ההיסטוריה. ללא בסיס דטרמיניסטי כזה, לא היינו מצליחים לרכוש מיומנויות חיוניות, להעבירן מדור לדור, להתמודד עם אתגרים סביבתיים מורכבים וליצור את העושר התרבותי והטכנולוגי שמאפיין אותנו. יתרה מכך, ראוי לזכור כי גם תכונות נעלות כמו הכרה, רגש, יצירתיות או חמלה נטועות בסופו של דבר באדמה הביולוגית של המוח. העובדה שיש להן בסיס עצבי מובחן אינה גורעת מערכן או הופכת אותן לפחות "אנושיות". להיפך, היא מעידה על המורכבות המדהימה של מוחנו ועל היכולת שלו ליצור חוויה עשירה ותחושת זהות מתוך רשת של תהליכים סיבתיים. לפיכך, המשימה העומדת בפנינו כחברה וכיחידים איננה להיאבק נגד הדטרמיניזם או להתכחש לו, אלא ללמוד לחיות ולשגשג בתוכו. ככל שנבין טוב יותר את המנגנונים המוחיים-התנהגותיים שמנחים אותנו, כך נוכל לפתח דרכים יעילות יותר לחנך, לטפל, לשפר ביצועים ולקדם רווחה אישית וחברתית. במקום לדבוק בפנטזיה של בחירה חופשית מוחלטת, מוטב שנקבל בענווה את מגבלות הביולוגיה שלנו ונשאף למצות את הפוטנציאל הגלום במוחנו המופלא. זוהי משימה מאתגרת שדורשת שינוי בתפיסת העולם ובמושגי היסוד של החברה. אבל זו גם הזדמנות יוצאת דופן להעמיק את ההבנה העצמית שלנו, לשפר את מערכות היחסים והארגונים שלנו, ולהניח יסודות מדעיים איתנים לקידום הרווחה והשגשוג האנושי. בעידן שבו המדע מאיר את נבכי הגוף והנפש, אסור לנו לפחד מהאמת על טבענו - כי רק דרך ההכרה בה נוכל לממש את מלוא הפוטנציאל שלנו כפרטים וכציוויליזציה.
עוד מאמרים