איך ילד, בריא ושלם, מאובחן עם "הפרעת קשב וריכוז?.

איך קורה שילד, בריא ושלם, מאובחן עם "הפרעת קשב וריכוז?

דביר (שם בדוי) אינו יכול ללמוד מתמטיקה. לפחות כך נאמר לי. דביר הוא ילד שיצא לי לעבוד איתו במסגרת התנדבות בעמותה המסייעת לילדים המתקשים בלימודים.

דביר הוא ילד שמתקשה בלימודים. התבקשתי לעזור לו לקראת מבחן בנושא משוואת קו ישר. כשהתחלנו לעבוד, הוא לא היה מוכן לקבל עזרה. הוא הציג התנהגויות שבקלות ניתן היה לשייך אותן לעולם לקויות הלמידה.

לאחר שהוא הבין שאני באמת איתו, כדי לעזור לו במה שהוא צריך, הוא החל להיפתח והיה מוכן לקבל עזרה.

להפתעתי, לאחר מספר פגישות, הוא הצליח להבין את המשמעות של קו ישר על מערכת הצירים, את המשמעות של תלות חיובית או שלילית במשתנה. הוא אפילו הבין כיצד זה בא לידי ביטוי גרפי, על מערכת הצירים. אכן הופתעתי ממנו לטובה.

כל שהיה נחוץ כדי לאפשר לדביר להגיע לרמה הנדרשת היה זיהוי של הידע החסר משלבים קודמים, שמנע ממנו להבין את החומר. במקרה זה הידע החסר היה פעולות חשבון עם מספרים שליליים והבנה של מהי ראשית הצירים מבחינה מרחבית. איך דבר כזה קורה שהחוסר הזה, לא זוהה על ידי המערכת? מישהו שם נרדם. איך זה שאף אחד במערכת לא צועק? עד כמה המורים היו צריכים להסתכל הצידה ולברוח מאחריותם, כדי שזה יקרה?


צור קשר



זה ממש מתוחכם להגדיר שיש לו "הפרעות למידה" ולשכוח שמה שהוא יודע, זה מה שהמערכת לימדה אותו..

זה היה ברור שיש לו את היכולת ללמוד מתימטיקה ובו בזמן, שמערכת החינוך, אינה עומדת "במילה שלה" מול הילד!

זה קורה כי מערכת החינוך לא מסוגלת להסתכל על התלמיד הבודד. יש למערכת את כל התירוצים, אבל בפועל, המערכת לא מצליחה ללמד את כל הילדים ללמוד. מי שחזק יותר, מגיע לרמה הנדרשת ומי שחלש, פשוט נכשל ואז מתויג כ"לקוי למידה".

זה לא חייב להיות כך. דביר הוא בהחלט ילד שמסוגל ללמוד מתמטיקה! הוא לא מצליח, כי לא לימדו אותו את הבסיס.

תפיסות מתקדמות בלמידה בתחומי הלמידה האנושי , כגון Precision teaching עוסקות במדידת היכולת האישית של כל ילד להתמודד עם סגירת הפערים, כלומר יכולת הלמידה בכל שלב וחיזוק למי שלא השלים את השלב, כדי שישלים אותו ויוכל לעבור ללא חרדות, לשלב הבא.  

הלמידה היא תהליך המתבצע בשלבים, היא אינה רציפה וכל שלב בלמידה מותאם ליכולת של הילד, לסגור פערים, המותאמים לרמתו. למשל, הפער שיש לילד בכיתה א, בבואו ללמוד מתמטיקה, הוא קודם כל הכרה של המספרים ופעולות החשבון הפשוטות. זהו פער קטן, שמותאם לכיתה א'. תלמיד בתיכון, הנדרש לפתור בעיות בחדוו"ה, צריך לסגור פער הרבה יותר גדול. הוא לא היה מסוגל לכך, אם הוא לא היה לומד כיצד לסגור את הפערים בצורה מובנית, מכיתה א'.

אם ילד לא משלים את שלב הלמידה שמותאם ליכולתו , כלומר הפער שהוא נדרש לסגור גדול מהיכולת שלו לסגור אותו, אבל המורה כבר עבר לשלב הבא, נוצר מצב שבו הפער הוכפל.

במצב זה, אין סיכוי שהילד שנשאר מאחור, יצליח להשתלב. לאחר מספר נסיונות, הילד כבר יבין שאין לו סיכוי ויפתח חרדת ביצוע. כן כמו זו שמוכרת ממחוזות אחרים. הילד "כבר ידע" שאין לו סיכוי להצליח, דבר שיגרום לו לחרדה.

מבחינת הילד,  כאשר הוא נדרש לפתור בעייה שמייצגת פער גדול יותר, הוא אינו מסוגל. חישבו על ילד קטן שאינו יכול להרים משקל שמיועד להרמה על ידי אדם מבוגר. האם היינו שאומרים שהילד לקוי? ממש לא, היינו מבינים שהוא לא הגיע עדיין לשלב שבו הוא יכול לבצע זאת. אם היינו דורשים זאת ממנו בתוקף, הילד היה חווה חרדה משתקת.

זה בדיוק מה שקורה כאשר ילדים לא משלימים את שלבי הלמידה ונדרשים לעלות שלב, כאשר אין להם את היכולת לכך. הדרישה התקיפה תיצור חרדת ביצוע שתגרום לילד להתנהג בצורה הנקראת "הילחם, קפא או ברח". זו התגובה של הגוף למצבי דחק, המוטמעת במוח מהתורשה. במצב כזה, הילד יכול להפריע, להיות אלים, לקפוא מבלי להיות מסוגל לתפקד או לברוח מהמטלות וכל זה לא בשליטתו. כך נראה ADHD, זו חרדה ולא לקות או הפרעה.  במצב הזה הילד נתקל בלחצים גדולים מהמורים וההורים ועלול להישבר.

זו הסיבה שבכל שלב בלמידה חייב התלמיד להגיע לדרגה של "מאסטר" כלומר שליטה מלאה ואוטומטית בידע שנלמד, באותו השלב בלמידה.

מאסטריות בשלב משמעותה היא שהילד כבר למד את כל שנדרש באותו השלב והוא יכול להתמודד עם כל בעיה / פער, שהוא יידרש לפתור. כשהוא מאסטר באותו השלב, הוא לא יכשל ולא יפתח חרדת ביצוע. הבטחון העצמי יגבר והוא יחזק את תחושת הערך העצמי שלו.

אם ניקח את דביר לדוגמא, הכרת המושג של ראשית הצירים, יחד עם ההטמעה של עבודה עם מספרים שליליים, היא חלק מהנדרש באותו השלב ובלעדיה דביר לא הגיע למאסטריות באותו השלב בלימוד החשבון. לא היה לו כל סיכוי להצליח, כי היה חסר לו הבסיס למאסטריות. הוא ילד שיכול, אבל לא יודע! מערכת החינוך לא עמדה במילתה ללמד אותו ובמקום לקחת אחריות, היא מציגה אותו כלקוי. אני רואה זאת בפגיעה בילד, פגיעה שההורים לא מודעים לה, משתפים איתה פעולה ומאמללים את הילד. 
הורים, במצבים כאלו אל תתקפו ואל תלחצו על הילד, חבקו אותו, אימרו לו שאתם אוהבים אותו ושאתם רואים וחשים את הכאב שלו.

אני מזמין אתכם ההורים לבחון שגישה זו שמציגה שיטת אסטרטגיות למידה המהווה תפיסה מנוגדת ב180 מעלות למקובל. פועלת על מניעת החרדות, באמצעות שיפור תהליך הלמידה, במקום להאשים את הילד בהיותו לקוי או "נתון להפרעות"

כמאמן אני מזהה את חוסר היכולת להשלים פערים, מלמד את הילד וההורים, כיצד להתגבר על כך, גם אם בית הספר לא נותן את הפתרון. הילד לומד שהפער אינו סכנה אלא הזדמנות, כיצד לפצל את הפער, כך שהוא לא יהיה מאיים ומאפשר לו להגיע לרמת הכיתה. 
אני מלמד את ההורים כיצד ללמד את הילד משמעת שתתן לו את העוצמה להתקדם ולהצליח וזו בעצם המחויבות הבסיסית של ההורים, שעלולים לחשוב שבית הספר מבצע אותה במקומם. אי אפשר להגזים בחשיבות של ההורים בבניית יכולת הלמידה של הילד שלהם, גם אם הם לא בקיאים בחומר עצמו. מדובר בבניית הבסיס ללמידה.
התוצאה, ההתנהגויות המזוהות בטעות כלקויות, הולכות ונעלמות. 
התקשרו או השאירו הודעה, כדי ללמוד, האם גישה זו עשויה להתאים ילדכם.

האם אנו כורים לעצמנו קבר, באמצעות פיתוח בינה מלאכותית?
מאת יגאל אפרתי 11 ביוני 2024
כולם רצים לפתח בינה מלאכותית חזקה וחכמה יותר. אבל ישנה נקודה בזמן שנקראת סינגולריות, שבה הכל יכול להתהפך על המין האנושי.
בני אדם, בעלי רצון חופשי, או רובוטים?
מאת יגאל אפרתי 10 ביוני 2024
אנחנו חושבים שאנו בוחרים ומחליטים כרצוננו. האומנם? האם באמת יש בנו משהו מעבר לרובוטים מתוחכמים? התשובה תפתיע אתכם.
מאת יגאל אפרתי 10 ביוני 2024
לאורך ההיסטוריה של חקר המוח והתודעה, שאלת קיומו של "רצון חופשי" הטרידה הוגים רבים. האם בני אדם הם יצורים אוטונומיים, הבוחרים את מעשיהם מתוך חופש רצון, או שמא התנהגותם נשלטת על ידי גורמים סיבתיים שמעבר לשליטתם? בעוד שהפילוסופיה והדת התלבטו במשמעויות המוסריות של הדילמה, מדעי העצב והפסיכולוגיה חשפו עדויות הולכות ומצטברות לטובת הגישה הדטרמיניסטית. יתרה מכך, מחקרים מרתקים במהלך המאה ה-20 הראו כי דטרמיניזם עצבי אינו רק עובדה ביולוגית, אלא גם תנאי הכרחי להישרדות ולהתפתחות של המין האנושי. אחד החוקרים הראשונים שהציעו מודל מפורט לאופן בו המוח לומד ומארגן התנהגות היה דונלד הב. בספרו פורץ הדרך "ארגון ההתנהגות" (1949), הב ניסח את עקרון הטרנזיטיביות העצבית, הידוע גם כ"חוק הב". לפי עיקרון זה, למידה מתרחשת כאשר תאי עצב מופעלים בו-זמנית באופן חוזר ונשנה, מה שגורם לחיזוק הקשרים הסינפטיים ביניהם. ככל שצירוף מסוים של גירויים ותגובות חוזר על עצמו, כך הוא הופך למוטמע ואוטומטי יותר. כפי שהב ניסח זאת: "הכללים המוכרים של שינוי סינפטי יכולים להסביר כיום את קצב ההתפתחות ואת היציבות של מיומנויות וזיכרונות מסוימים, והם קובעים את המגבלה על מה שניתן ללמוד" (Hebb, 1949, p. xix). במילים אחרות, הזיכרון והלמידה הם פועל יוצא של ארגון מבני של המערכת העצבית, המעוצב בהדרגה דרך ניסיון וחזרתיות. תהליך דטרמיניסטי זה הוא שמאפשר לאורגניזמים לרכוש התנהגויות מועילות ולתחזק אותן לאורך זמן, ובכך מגדיל את סיכויי ההישרדות שלהם בסביבה נתונה. דוגמה מאוחרת יותר לחשיבה על הבסיס החישובי של מודעות ואינטליגנציה היא תיאוריית האינטגרציה של המידע (Integrated Information Theory – IIT), שפותחה על ידי ג'וליו טונוני ועמיתיו. טונוני טוען כי המודעות היא תוצר של אינטגרציה מורכבת של מידע ברמת המערכת. ככל שמערכת מסוגלת לשלב מידע ממקורות רבים יותר ובאופן מורכב יותר, כך גדלה רמת המודעות שלה. לפי טונוני, "המודעות של מערכת נוצרת על ידי האינטגרציה הפונקציונלית הפנימית של המערכת, המניבה כמות של מידע משולב, Φ. מידע משולב זה אינו אודות משהו; הוא המודעות של המערכת עצמה" (Tononi, 2004, p. 19). אך מנגנון מתוחכם זה של עיבוד מידע אינו יכול להתקיים ללא ארכיטקטורה עצבית מובנית וחוקיות קפדנית בזרימת האותות העצביים. המודעות, אם כן, צומחת מתוך מארג סיבתי דטרמיניסטי, ולא מתוך איזושהי תכונה מטאפיזית של "רצון חופשי". דווקא יכולת זו של שילוב מידע והפקת משמעות ממנו, שהיא כרוכה בהכרח במנגנונים מוחיים מוגדרים היטב, היא שאִפשרה לבני האדם לפתח חשיבה מורכבת והתנהגות גמישה, ובכך קידמה את ההישרדות וההסתגלות שלנו כמין. תובנה מפתיעה לגבי טבעם של תהליכי עיבוד המידע במוח הגיעה מכיוונו של פרופסור הוראס בארלו. בהשראת רעיונותיו של קלוד שנון על תורת המידע, בארלו הציע בתחילה כי מערכות החישה פועלות על פי עקרונות של דחיסת מידע והפחתת עודפות. לפי גישה זו, מטרתו העיקרית של עיבוד חושי היא לדחוס ולהפשיט את המידע הנקלט, כדי לחסוך במשאבים חישוביים. אולם בשלב מאוחר יותר, בארלו שינה את דעתו. במאמר משנת 2001, הוא טען כי עיקרון "הפחתת העודפות" איבד מקסמו, מפני ש"לא ברור מה המערכת אמורה לעשות עם המידע ששימרה. כעת הוצע תפקיד חיובי יותר למידע זה, מכיוון שניתן להשתמש בו כדי לגלות דברים המתרחשים לעתים קרובות יותר מהמצופה באקראי. 'צירופי מקרים חשודים' אלה הם סימנים פוטנציאליים לדברים ואירועים החשובים להישרדות..." (Barlow, 2001, p. 243). כלומר, מערכות החישה לא רק מנסות לחסוך בעיבוד, אלא גם באופן אקטיבי מחפשות דפוסים בעלי ערך סטטיסטי מיוחד - כאלה שעשויים להעיד על גורמים משמעותיים בסביבה. מעבר זה מדגיש שוב כי המוח אינו מכונה פאסיבית לעיבוד קלט, אלא מערכת דינאמית הבונה מודלים פנימיים של העולם. אך חשוב לשים לב שגם מנגנון סטטיסטי מתוחכם זה פועל על פי חוקיות מתמטית קפדנית ועל בסיס למידה מהתנסות, ולא נשען על בחירה "חופשית". זהו שוב דטרמיניזם עצבי בפעולה, שמעניק לאורגניזם יתרון הסתגלותי. מודל אחר שממחיש את חשיבות הדטרמיניזם להתנהגות אדפטיבית הוא מודל ה"פנדמוניום" של אוליבר סלפרידג'. סלפרידג' דמיין מערכת לזיהוי תבניות המורכבת ממספר רב של יחידות עיבוד פשוטות, שכל אחת מהן מתמחה בזיהוי מאפיין מסוים בקלט. היחידות הללו, שכונו "דמונים", מתחרות זו בזו, כאשר ה"דמון" בעל התגובה החזקה ביותר "זוכה" וקובע את התגובה הסופית של המערכת כולה. בדומה לרעיונות של הב, גם במודל הפנדמוניום מערכת הזיהוי לומדת ומשתפרת בהדרגה דרך משוב מהסביבה, כשחוזק הקשר של כל "דמון" מותאם בהתאם להצלחותיו או לכישלונותיו. ושוב, על אף שמדובר במנגנון כמעט "דמוקרטי" של תחרות והכרעה, התהליך כולו מונחה על ידי אלגוריתם דטרמיניסטי של אופטימיזציה. המודל האלגנטי של סלפרידג' מדגים כיצד "בחירה" יכולה לצמוח ממארג מורכב של יחידות פשוטות הפועלות על פי חוקים, מבלי להידרש לרצון חופשי במובנו המסורתי. ממצאים אלה ורבים אחרים מצביעים על מערכת העצבים כעל מערך דינאמי אך דטרמיניסטי, שפועל על פי עקרונות סיבתיים ולומד מהתנסות על מנת להתאים את עצמו לתנאי הסביבה המשתנים. אבל האם פירוש הדבר שאיננו באמת חופשיים לבחור? האם היותנו נתונים לדטרמיניזם ביולוגי אינה בעצם גזירת גורל מייאשת? ובכן, מבט מעמיק יותר מגלה שההפך הוא הנכון. דווקא הדטרמיניזם העצבי הזה הוא שאִפשר ומאפשר את ההתפתחות וההישרדות של המין האנושי לאורך העידנים. זוהי נקודה שחשוב להדגיש: מנגנונים דטרמיניסטיים של למידה, הסתגלות ורכישת התנהגויות מועילות אינם סוג של "שעבוד", אלא המפתח לחיים משגשגים ומתמשכים. ניקח לדוגמה מצב היפותטי של שני גזעים אנושיים - האחד בעל דחף מולד ואוטומטי לטפל בצאצאים בכל מחיר, והשני שבו ההורות נתונה לשיקול דעת ורצון חופשי. אין ספק שהגזע הראשון, בו התנהגות אימהית מוכתבת על ידי אינסטינקט מוטבע, יהיה בעל סיכויי הישרדות גבוהים בהרבה לאורך זמן. הקידוד הגנטי והעצבי של טיפול הורי הוא שיאפשר לגזע זה לשרוד גם בתנאים מאתגרים ולהעביר את המטען הגנטי שלו הלאה. הדבר נכון גם לגבי תחומים אחרים בחיים. כל מיומנות מורכבת, בין אם זו ציד, איסוף מזון, שימוש בכלים או תקשורת חברתית, דורשת למידה מוקדמת והטמעה עמוקה של דפוסי חשיבה והתנהגות אופטימליים. ללא יכולת כזו לרכוש באופן יעיל ידע והרגלים חיוניים, ולשמר אותם לאורך הדורות, לא היינו מסוגלים להגיע לרמת הסיבוכיות הטכנולוגית והתרבותית שלנו כיום. במובן זה, דטרמיניזם עצבי אינו רק עובדה מדעית, אלא ממש תנאי הכרחי לקיומנו כמין. הוא מהווה את היסוד שעליו נבנית ההסתגלות וההתפתחות המתמשכת שלנו, בתגובה לשינויים סביבתיים. ואכן, ככל שמדעי המוח והתנהגות מתקדמים, כך מתבהר שאפילו תכונות "אנושיות" לכאורה כמו בחירה, העדפה, רגש או מודעות עצמית, מושתתות על מערך מוחי סבוך אך קבוע, שפועל על פי חוקים ביולוגיים. זה לא הופך אותן לפחות "אמיתיות" או בעלות ערך; להיפך, זה מראה כמה מדהימה היכולת שלנו ליצור עולם פנימי עשיר ותחושה של עצמיות, על בסיס תהליכים עצביים דטרמיניסטיים. לסיכום, חקר המוח במאה ה-20 חשף את היסודות הדטרמיניסטיים המונחים ביסוד החשיבה וההתנהגות האנושית. עבודותיהם החלוציות של חוקרים כמו דונלד הב, ג'וליו טונוני, הוראס בארלו ואוליבר סלפרידג' הראו כיצד תהליכים של למידה, עיבוד מידע וקבלת החלטות צומחים ממנגנונים מוחיים מוגדרים, הפועלים על פי חוקיות קפדנית וסיבתיות מובנית. גילויים אלה מאתגרים את התפיסה האינטואיטיבית של "רצון חופשי" כגורם עצמאי ובלתי תלוי המנחה את מעשינו. אולם, בניגוד לדעה הרווחת, דטרמיניזם עצבי אינו גזר דין נוקשה או שלילת חירות הפרט. נהפוך הוא, דווקא קיומם של מנגנונים מוחיים יציבים המסוגלים ללמוד, להסתגל, לקבל החלטות ולהתנהג באופן מושכל הוא שאִפשר את שגשוגו של המין האנושי לאורך ההיסטוריה. ללא בסיס דטרמיניסטי כזה, לא היינו מצליחים לרכוש מיומנויות חיוניות, להעבירן מדור לדור, להתמודד עם אתגרים סביבתיים מורכבים וליצור את העושר התרבותי והטכנולוגי שמאפיין אותנו. יתרה מכך, ראוי לזכור כי גם תכונות נעלות כמו הכרה, רגש, יצירתיות או חמלה נטועות בסופו של דבר באדמה הביולוגית של המוח. העובדה שיש להן בסיס עצבי מובחן אינה גורעת מערכן או הופכת אותן לפחות "אנושיות". להיפך, היא מעידה על המורכבות המדהימה של מוחנו ועל היכולת שלו ליצור חוויה עשירה ותחושת זהות מתוך רשת של תהליכים סיבתיים. לפיכך, המשימה העומדת בפנינו כחברה וכיחידים איננה להיאבק נגד הדטרמיניזם או להתכחש לו, אלא ללמוד לחיות ולשגשג בתוכו. ככל שנבין טוב יותר את המנגנונים המוחיים-התנהגותיים שמנחים אותנו, כך נוכל לפתח דרכים יעילות יותר לחנך, לטפל, לשפר ביצועים ולקדם רווחה אישית וחברתית. במקום לדבוק בפנטזיה של בחירה חופשית מוחלטת, מוטב שנקבל בענווה את מגבלות הביולוגיה שלנו ונשאף למצות את הפוטנציאל הגלום במוחנו המופלא. זוהי משימה מאתגרת שדורשת שינוי בתפיסת העולם ובמושגי היסוד של החברה. אבל זו גם הזדמנות יוצאת דופן להעמיק את ההבנה העצמית שלנו, לשפר את מערכות היחסים והארגונים שלנו, ולהניח יסודות מדעיים איתנים לקידום הרווחה והשגשוג האנושי. בעידן שבו המדע מאיר את נבכי הגוף והנפש, אסור לנו לפחד מהאמת על טבענו - כי רק דרך ההכרה בה נוכל לממש את מלוא הפוטנציאל שלנו כפרטים וכציוויליזציה.
עוד מאמרים