אל תתנו לתייג את הילדים שלכם כלקויים! תנו להם רק אהבה ותמיכה.
אל תתנו לתייג את ילדיכם, כלקויים
כשהורים כמותכם, פונים אלי על מנת שאעזור לילדם, המסר הוא בדרך כלל "המורים אומרים שהוא לא מקשיב ומפריע, הוא אלים והיועצת רוצה שילך לאבחון וייקח ריטלין", או "הוא לא מסוגל להגיע לרמת הכיתה והוא צריך הוראה מתקנת".
בום... בום... בום, הפצצות האלו נוחתות עליכם ההורים ואתם מבועתים לגמרי. הרי מה שאתם שומעים, גם אם לא נאמר במילים אלו, הוא שהילד לא בסדר ושצריך לתקן אותו באיזו דרך. אתם חסרי ישע ותלויים לחלוטין במורים, ביועצים וברופאים. אני מזמין אתכם לשקול, שלמרות כל מה שנאמר, הילדים שלכם הם ילדים שלמים ומושלמים, שאין בהם לקות או הפרעה, אלא הם פשוט חשים חוסר אונים, שרויים בחרדות וההתנהגות שלהם, היא תוצאה של החרדות ולא של לקות או הפרעה.
ניקח דוגמא מהעולם שלי כמאמן, שתמחיש את המצב.
שתי אחיות בנות שבע ותשע, הגיעו כי הן לא משתלבות בכיתה, הצעירה מפטפטת כל הזמן, מפריעה ובלתי ממושמעת, האחות הגדולה, מסוגרת, חוששת ממגע חברתי לא מסוגלת להתרכז בלימודים. מערכת היחסים ביניהן גרועה ביותר. כל העולם ואשתו, רוצים לאבחן את שתיהן ולתת להן ריטלין או סם דומה.
במהלך הפגישות, התברר כי הנושא הוא בכלל הקשר בין הילדות להורים. האב עסוק בעבודתו, לא נוכח כמעט בחייהן ולכן למעשה אישר להן את כל מה שהן ביקשו, גם אם האם אמרה אחרת. האם נאלצה להתאים את עצמה ונקטה בגישה של כניעה כמעט מוחלטת לכל מה שהילדות רוצות, דבר שהחמיר את המצב. ההתנהלות של הילדות היתה בכך שהן למדו לנצל את החולשה של האם ומאחר והיא היתה היחידה בעצם, שעסקה בחינוכן בשוטף, הן הוציאו ממנה, את כל מה שהן רצו. אם היא סירבה לבקשה, הן הלכו לאב וקיבלו אישור, בסתירה להחלטה של האם. אם אתם חשים שמה שנאמר, אולי מופיע גם בחיים של ילכם, אתם מוזמנים לשלוח שאלות, ישירות לווטסאפ 0547855144 ואני מתחייב לענות עליהן.
ההבנה מכך היתה שהכניעות של האם וחוסר הנוכחות של האב בחייהן, גרם להן "לעשות מה שבראש שלהן", ללא שום איסורים וגבולות. זו הסיבה לכך, שהאימון המתחייב, במקרה זה, הוא אימון משפחתי, שבו יקבעו הכללים והמחויבות של ההורים להקפיד על כללים אלו.
מאחר וההורים הבינו שהם המודל לעיצוב הבנות, הרי שעיקר התהליך התמקד בהורים. הם למדו שחוסר הגבולות שהם אפשרו , איפשר לילדות לפעול ללא מסגרת וגבולות, מנע מהן ללמוד כיצד להתמודד מתוך עוצמה ולכן נוצרו חרדות. הרי אין דבר מפחיד יותר לחיות במקום ללא גבולות. דמיינו זאת על להיות על גג גבוה, ללא מעקה. זה אולי כיף בהתחלה, אבל אי אפשר לרוץ ולא לשחק בכדור או תופסת, כי קיים הפחד ליפול.
כך מרגיש ילד בלי גבולות, שהוא יכול ליפול בכל רגע נתון. נוצרת חרדה ולחרדה יש דרך להופיע קוראים לזה תסמונת ה "הילחם, קפא או ברח" אלו כבר התנהגויות שמחוץ לשליטתנו. כמו ארנבת שנלכדת באלומת אור בלילה וקופאת במקומה או בעלי חיים שתוקפים בעלי חיים גדולים מהם, כשהם בסכנה.
ההורים הבינו שהילדות לא רוצות להיות בעיתיות, אבל שהיכולת להחליט כיצד לפעול ניטלה מהן, כי הן לא מצאו את נקודת המשען בחיים.

לאחר שההורים והילדות, הסכימו על קיום של משמעת מוקפדת, על מסגרת של חובות וזכויות, שאסור לפנות להורה אחד לקבלת אישור, אם ההורה השני כבר אסר זאת, החזית האחידה שההורים הציגו, לימדה את הילדות עוצמה מהי. כשהילדות וההורים חתמו על הסכם שבניתי למצבים כאלו , שבו הילדות וההורים מסכימים על הזכויות והחובות, על ה"תשלום" בגין אי עמידה בהסכם ומנגד על הבונוסים של התנהגות טובה במיוחד, האימון למעשה הסתיים. מי שמעוניין לקבל עותק מההסכם הזה, נא להשאיר הודעה באתר https://www.learningstrategies.co.il/contact או לכתובות המופיעות מטה.
השינוי שחל בהורים יצר מודל התנהגות שונה אצל הילדות, המריבות פסקו והעוצמה שלהן הפכה לנוכחת. והחרדות כבר לא הופיעו. הן למדו כיצד להתגבר על הקשיים בלמידה והתנהגות, חיזקו את הערך והבטחון העצמיים והחלו להצליח ולפרוח. הצורך "לאבחן" אותן ולתייג אותן כבעלות לקות או הפרעה, התייתר ולא בוצע.
המסקנות מתהליך האימון הזה הן:
כשילד מתקשה או מתנהג בצורה בעייתית בבית הספר ובבית, הוא לא לקוי ולא צריך לתייג אותו, הוא פשוט לא מוצא את העוצמה שלו ולכן החרדות שלו משתלטות.
זיכרו שהילד מונע מהחרדות, אל תצטרפו למי "שמאשים" אותו, אלא חבקו אותו ואימרו לו שאתם יודעים שהוא מפחד ושאתם תעזרו לו ותגנו עליו מהגדרתו כבעייתי.
אל תקבלו כמובן מאליו את הלחצים מבית הספר. שם רוצים ראש שקט. זכרו שהילד שלכם שלם ומושלם ולא צריך "לתקן" או "לרפא" אותו. פשוט להקשיב לכאב ולפחד שלו ולעזור לו. האהבה שלכם, התמיכה וההגנה על הילד היקר שלכם, הם הבסיס להעצמה שלו, אבל היא לא מספיקה.
להורים קשה לראות את המורכבות מבפנים. זה המקום לקבל סיוע ממי שמבין איך לגרום לילד, לבנות עוצמה ולהיפטר מהחרדות ובכך להתקדם ולהצליח.
אם קראתם עד הנה, הרי שהנושא כנראה ממש מדבר לליבכם. אני מזמין אתכם לשיחה של רבע שעה, ללא מחויבות או עלות, שבה תוכלו לבדוק האם זה המצב גם אצלכם וכיצד ניתן להתגבר על הקשיים. נא התקשרו ל 0547855144, או השאירו הודעה באתר / ווטסאפ
למידע נוסף על הדרך הייחודית, בה אני עוזר למשפחות לעזור לילדיהם:
פודקסטים בנושא משמעת ולמידה https://podcastim.org.il/%D7%9E%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%AA-%D7%9E%D7%AA%D7%95%D7%9A-50-%D7%92%D7%95%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C-%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%94/
מאמרים שלי בנושא העצמה אישית
https://jokopost.com/author/igef/
הדף המקצועי שלי בפייס בוק , בו תוכלו למצוא חומר נוסף על העצמה אישית ולמידה אפקטיבית
https://www.facebook.com/Yigalefcoach
אתם מוזמנים להצטרף לקבוצה שלי בפייס בוק
https://www.facebook.com/groups/Learningstrategies.co.il
ולמיטיבי לכת ממש :
